[Missing text /navigation/startpage for en] / ... / Lätt att läsa

Lätt att läsa

Här finns lätta texter som berättar om Sveriges nödnummer 112.

Om 112

112 är det telefonnummer du ska ringa
när du behöver akut hjälp.

Du ska bara ringa 112 när det är en nödsituation.
En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp.

Det är en nödsituation när en persons liv är i fara.
Det är också en nödsituation när egendom är i fara.
Egendom är saker som någon äger.

Du ska också ringa 112 när miljön är i fara.
Det kanske till exempel rinner ut olja.

I Sverige är det samma nummer för ambulans,
brandkår, polis, fjällräddning och sjöräddning.

Nödnumret 112 fungerar i alla länder inom EU.

Skriv ut

Senast uppdaterad: 2011-04-13