Start / ... / Lätt att läsa / När ska du ringa 112?

När ska du ringa 112?

112 är ett nödnummer som du
ska ringa när du behöver akut hjälp.

Du ska ringa 112 när en persons liv
är i fara eller när egendom är i fara.
Egendom är saker som någon äger.
Du ska också ringa 112 om det är
fara för miljön.

Tyvärr ringer också människor 112
när det inte är fara för liv eller
egendom eller miljö.
Men du ska bara ringa 112 när det är
en nödsituation.

Vad är en nödsituation?

En nödsituation är när du snabbt
behöver hjälp.
Det kan vara hjälp från ambulans,
brandkår, polis, flygräddning eller sjöräddning.

Några exempel när du ska ringa 112:

  • Du ser två bilar som krockar
    och en bil börjar brinna.
  • Du ser flera människor som
    bråkar och slåss med varandra.
  • Du ser en person som blöder från 
    huvudet och personen vet inte var 
    han eller hon är.
  • Du ser en båt med många människor
    och båten börjar sjunka.
  • Du ser att någon har sönder ett fönster 
    i en affär och personen går in genom 
    det trasiga fönstret.

Skriv ut

Senast uppdaterad: 2009-10-21