Start / ... / Slå rätt nummer för att fråga om vård

Slå rätt nummer för att fråga om vård

Om du har frågor om vård är telefonnumret 1177. Numret fungerar i nästan hela Sverige. Men om det är en nödsituation och det behövs akut vård ska du alltid ringa 112.

Vill du ha råd om vård? Ring 1177. Det är ett kort och enkelt nummer att komma ihåg. Du kan alltid ringa 1177 för att få råd om vård. Du kan ringa dygnet runt.

Om du har blivit sjuk eller om någon anhörig inte mår bra så kan ni ringa 1177. Då får ni prata med en sjuksköterska som kan ge er råd. Numret går till Sjukvårds-rådgivningen. På nummer 1177 får du alltid svar, både dag och natt söndag och vardag.

På Sjukvårds-rådgivningen svarar sköterskor som har arbetat länge. De är därför duktiga på att förstå vilken vård du behöver. Sjuksköterskan svarar på dina frågor och säger om du kan vårda dig själv hemma eller om du behöver vård på till exempel sjukhus. Ibland kanske sköterskan bedömer att du snabbt behöver hjälp. Hon eller han larmar då ambulans med hjälp av SOS Alarm.

Sjuksköterskan som svarar, både lyssnar på dig och ställer frågor till dig. Samtalen kan vara korta och ibland längre. Sjukvårds-rådgivningens uppgift är att tala om för dig vilken vård du behöver. Sjukvårds-rådgivningen kan inte tala om vilken sjukdom du har. Det är omöjligt att förstå, bara genom att prata i telefon.

- Vi har ansvar för att 1177 ger riktiga och bra medicinska råd, säger Björn Gustafson som är chef på Sjukvårds-rådgivningen.

Telefonnumret 1177 går att ringa från hela Sverige. Om ditt område inte är anslutet till 1177 så berättar en röst vilket telefonnummer du ska ringa istället. När du är utomlands kan du ringa +46771117700 för att tala med Sjukvårds-rådgivningen i Sverige.

Det går inte att säga hur mycket ett samtal till 1177 kostar. Priset är olika om du ringer från en fast telefon eller från en mobiltelefon och om du ringer på dagen eller på kvällen.

- Det är 17 landsting som är kopplade till 1177 och bara två landsting i hela landet som inte är anslutna. Vårt mål är att hela landet ska vara anslutna till nummer 1177, säger Björn Gustafson på Sjukvårds-rådgivningen.

1177 är en service till dig som vill tala med en sköterska innan du kontaktar vården. Om du vill kan du också läsa på internet om sjukdomar, behandlingar och mediciner. Det finns på www.1177.se.

Om det är en nödsituation ska du alltid ringa 112. Det är en nödsituation när hjälpen inte kan vänta. Ring 112 när det är akut och du behöver direkt hjälp av till exempel ambulans, brandkår eller polis.

Du ska till exempel ringa 112 om någon får ont i hjärtat eller får svårt att andas. När någon blöder mycket från huvudet så ska du också ringa 112. När någon är medvetslös och inte svarar när du talar med honom eller henne, så ska du ringa 112. Du ska även ringa 112 om du ser en allvarlig bilolycka.

Faktaruta

När du ringer 1177 så säger en röst:
- Välkommen till 1177, Sjukvårdsrådgivningen.
- For information in English, please press 5. (Tryck 5 för information på engelska.)
- Om ditt tillstånd gäller ett akut eller livshotande tillstånd, ring 112.
- För frågor om influensa och vaccination, tryck 0.
- För allmän information om sjukvård och sjukvårdsfrågor, tryck 1.
- Sjukvårdsrådgivning om barn, tryck 2.
- Sjukvårdsrådgivning för vuxna, tryck 3. 

 

LÄS MER OM NÖDNUMMER 112
www.112.se/information och utbildning/sfi finns kostnadsfritt material om samhällets nödnummer 112. Materialet kan användas i sfi-undervisning eller enskilt. Det innehåller bl.a. faktablad, dialoger, bilder och uttalsövningar.

Sjukvårdsråd på internet: www.1177.se

Skriv ut

Senast uppdaterad: 2010-02-25