Start / ... / Att larma 112 / Lätt att läsa / Vad ska du tänka på?
Vad ska du tänka på?
Det är mycket att tänka på
när det händer en olycka.
När du ringer 112 får du många frågor
från den som svarar på numret 112.
Du får till exempel svara på:
- Vad har hänt?
- Var behövs hjälp?
- Vem är du som ringer?
- Vilket telefonnummer ringer du från?
När någon är sjuk eller skadad:
- Hur mår personen?
- Sitter någon fast?
- Är den skadade inne eller ute?
- Vem är skadad? Namn, kön och ålder?
När det brinner:
- Vad är det som brinner?
- Är någon människa i fara?
- Brinner det mycket eller lite?
När det hänt en trafikolycka:
- Hur många är skadade?
- Sitter någon fast?
- Rinner det någon vätska,
till exempel olja eller bensin?