SOS.larm Vanliga frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om SOS.larm. Under rubriken Felsökning får du även vägledning om hur du kan avhjälpa de vanligaste felen på egen hand.
Om du inte hittar svaret på din fråga kontakta i första hand din närmaste arbetsledare eller larmgruppsadministratören. Du kan också kontakta kundcenter på SOS Alarm du hittar deras kontaktuppgifter i appen under rubriken ”Om tjänsten”.
Kom igång
Appen finns att ladda ner i App Store för iPhone-användare och på Google Play för Android-användare.
För att kunna logga in i appen behöver ditt företag eller organisation vara kund hos SOS Alarm och du behöver vara inbjuden till en larmgrupp.
För att kunna logga in i appen behöver ditt företag eller organisation vara kund hos SOS Alarm och du behöver vara inbjuden till en larmgrupp.
Logga in i appen med ditt mobila BankID, ange ditt telefonnummer och gör dig tillgänglig i en larmgrupp. När ett uppdrag eller informationsutskick skickas till en larmgrupp du är tillgänglig i får du en notis och du kan ta ställning till uppdraget eller informationen.
I appen kommer du kunna ta del av relevant information som underlättar ditt uppdraget.
SOS.larm är en app utvecklad för iPhone och Android. För att kunna ta emot uppdrag och informationsutskick behöver appen tillgång till datatrafik över internet.
SOS.Larm är en app framtagen för företag och organisationer och går inte att använda som enskild privatperson. För att kunna börja använda appen måste du tillhöra minst en larmgrupp som startas upp av din arbetsgivare eller den organisation du tillhör. Kontakta din närmaste arbetsledare eller larmgruppadministratör för att kontrollera att du blivit inbjuden.
När du är igång och använder appen kan du bli inbjuden till fler larmgrupper eller bli borttagen från en, då får du notis som uppmärksammar dig om detta i din app.
Du anger ditt telefonnummer för att vi ska kunna skicka ut notiser och i vissa fall sms till dig. Numret kan även komma att användas i felsökningssammanhang.
Enligt GDPR har du som användare rätt att veta och godkänna hur uppgifter om dig används och hanteras. Därför vill vi göra dig uppmärksam på när och hur vi använder uppgifter om dig och ber dig godkänna det. Vi använder dessa uppgifter om dig för att du ska kunna använda SOS.larm optimalt samt för att förbättra appen. Läs mer om detta i vår sekretesspolicy.
För att vara säker att du inte missar när du får ett nytt uppdrag har vi tagit fram funktionen Viktig varning. Viktig varning är en notis med en unik ljudsignal som låter även när telefonen är satt i ”stör ej”- eller ”tyst”-läge.
Du slår på Viktig varning i samband med att du loggar in i appen eller väljer att göra det senare via inställningarna under rubriken ”Mer”. Där kan du också anpassa notisen genom att välja om signalen ska vara hög eller låg samt välja om den ska repeteras flera gånger. Beroende på telefonmodell kan du även ställa in att telefonen ska vibrera och lysa upp.
Felsökning
Inloggning och larmgrupper
Börja med att kontrollera att du har nätverksuppkoppling. Om inte, rör dig till bättre täckning eller dit du har tillgång till ett WiFi- nät. Om problemet kvarstår testa att:
- Stäng av appen och din BankID-app
- Vänta ett par minuter och prova igen.
- Kontakta din närmaste arbetsledare eller larmgruppadministratör för att kontrollera att dina larmgrupper fungerar som dem ska.
Om du får ett felmeddelande om serverfel kontakta kundcenter på SOS Alarm.
Vid svackor i nätuppkopplingen kan det ta ett par sekunder extra innan larmgrupperna laddas. Om problemet fortsätter testa att:
- Stå på profilvyn, och dra nedåt på skärmen för att ladda om sidan
- Om det inte hjälper, testa att stänga av appen och öppna den på nytt
- Kontakta din närmaste arbetsledare eller larmgruppadministratör för att kontrollera att dina larmgrupper fungerar som dem ska.
Detta kan bero på att du har blivit bortplockad ur en larmgrupp. Du ska ha fått en notis för att uppmärksamma dig om detta. Kontakta din arbetsledare eller larmgruppadministratör för mer information om varför larmgruppen försvunnit.
Börja med att kontrollera att du har nätverksuppkoppling. Om inte, rör dig till bättre täckning eller dit du har tillgång till ett WiFi- nät. Om problemet kvarstår testa att:
- Stäng av appen
- Vänta en halv minut och prova igen.
Notiser
Testa att:
- Gå in på inställningarna under rubriken "Mer". Välj ”Notiser”.
- Om någon av inställningarna har notisinställningen ”AV” klicka på den och slå på Notis eller Viktig varning
Testa att:
- Gå in på inställningarna under rubriken "Mer". Välj ”Notiser”.
- Kontroller att det står Viktig varning under dina notisinställningar.
- Om någon av inställningarna har notisinställningen ”Av” eller ”På” klicka på den och ändra till Viktig varning
Om du har repetitioner av Viktig varning påslagen kan ibland särskilda händelser orsaka att signalen tjuter en extra gång. Klicka på pushnotisen för att avbryta signalen. Du kan tysta pågående signal genom att hålla ner volymknappen på enheten.
Om du vill stänga av repetitionerna så gör du det på inställningar för notiser under ”Mer”.
En ljudsignal från en notis slutar låta så fort du trycker på notisen. Du kan också tysta ned signalen genom att trycka på knappen för att sänka volymen på din enhet.
Om du har Viktig varning med repetitioner på slaget och du använder en telefon med iOS som operativsystem så kommer du få 4 notispåminnelser på rad. För att bryta påminnelserna krävs det att du trycker på notisen en notis, annars fortsätter appen spela upp samtliga påminnelser.
Kontrollera dina inställningar under rubriken ”Mer”.
För Android;
- För att notissymbolen ska visa ett nytt inkommit uppdrag eller uppdatering behöver sidan laddas om. Det gör du genom att byta vy, trycka på en notis eller genom att dra nedåt på skärm. Om du har appen öppen eller i bakgrunden och navigerar in till appen direkt utan att trycker på notisen så kan sidan behöva laddas om för att notissymbolen ska visa rätt antal uppdrag och uppdateringar.
För iOS;
- På hemskärmen visar inte notissymbolen hur många nya uppdrag som finns, endast att nya uppdrag har inkommit. Siffran 1 i notissymbolen har ingen betydelse.
- För att notissymbolen ska visa ett nytt inkommit uppdrag eller uppdatering behöver sidan laddas om. Det gör du genom att byta vy, trycka på en notis eller genom att dra nedåt på skärm. Om du har appen öppen eller i bakgrunden och navigerar in till appen direkt utan att trycker på notisen så kan sidan behöva laddas om för att notissymbolen ska visa rätt antal uppdrag och uppdateringar.
Tillgänglighet
Börja med att kontrollera att du har nätverksuppkoppling. Om inte, rör dig till bättre täckning eller dit du har tillgång till ett WiFi- nät. Om problemet kvarstår testa att:
- Navigera till samlingssidan för inställningarna på din enhet under rubriken ”Mer” och säkerställ att allting är Grönt.
- Säkerställ att du accepterar eventuella dialoger och att du tillåter att din position att användas.
Uppdrag
Testa att:
- Säkerställ att du har nätverksuppkoppling, slå på Wi-fi eller mobilt nätverk.
- Om du ser texten Position saknas i uppdragets detaljvy, får du kopiera adressen i uppdraget och gå till din enhets inbyggda kartapp och klistra in adress.
Testa att:
- Säkerställ att du har nätverksuppkoppling, slå på Wi-fi eller mobilt nätverk.
- Säkerställ att uppdraget har en position i kartbilden på uppdragets detaljvy.
- Tryck på pilen i kartan för att navigeras till din enhets inbyggda kartapplikation.
För att se körtiden på en uppdrag krävs dels att uppdraget har en angiven position samt att du har godkänt att dela din position med SOS.Larm.
Kolla att:
- Säkerställ att du har nätverksuppkoppling, slå på Wi-fi eller mobilt nätverk.
- Säkerställ att uppdraget har en position i kartbilden på uppdragets detaljvy.
- Gå in på Mer> Inställningar> Enhetens inställningar och kontrollera att du har position på slagen
Om ett uppdrag försvinner kan det bero på tre saker:
- Det har tagit för lång tid innan du eller någon annan interagerat med uppdraget, då har kvittenstiden passerat och uppdraget stängs.
- Tillräckligt många har accepterat innan du har hunnit interagera uppdraget.
- Uppdraget har återkallats av operatören innan du har hunnit interagera med uppdraget.
Ett uppdrag försvinner från uppdragslistan när det är klarmarkerat alternativt när det återkallats.
Kolla i:
- Arkivet, dit flyttas ett uppdrag när det är klarmarkerat, om det inte är ett vårdärenden.
- Notiscenter, om ett uppdrag du har accepterat har återkallats ska du få en notis.
Om du inte hittar något på dessa ställen kontakta närmaste arbetsledare eller larmgruppsadministratören som kan assistera vid felsökningen.
Hur mycket information ett uppdrag innehåller beror på två parametrar. Dels hur larmgruppen är konfigurerad, dels vilken information ärendet som ligger till grund för uppdraget innehåller. Ibland kan ett uppdrag kompletteras med mer information under tiden ärendet hanteras.
Om du har frågor om hur er larmgrupp är konfigurerad kontakta närmaste arbetsledare eller larmgruppsadministratören.
Ett uppdrag försvinner från uppdragslistan när det är klarmarkerat alternativt när det återkallats.
Kolla att uppdraget är klart och att alla statusuppdateringar är genomförda, dvs. att du inte kan ange dig som framme eller klar inuti ärendet.
I vissa fall kan ett uppdrag ha hamnat i ”limboläget” i samband med att uppdraget stängdes. I fall du har fått ett uppdrag som fastnat i ”limbo” så kan du ta bort det manuellt efter 14 dagar.
- Gå in på uppdragets detaljvy
- Klicka på ta bort uppdrag
Arkivet
Ett uppdrag ligger i arkivet mellan 0–14 dagar beroende på inställningarna för respektive larmgrupp. Kontakta närmaste arbetsledare eller larmgruppsadministratören och kolla vilken inställning som gäller för din larmgrupp.
Om du inte hittar svaret på din fråga kontakta i första hand din närmaste arbetsledare eller larmgruppsadministratören. Du kan också kontakta kundcenter på SOS Alarm du hittar deras kontaktuppgifter i appen under rubriken ”Om tjänsten”.
Övriga funktioner
Klicka på bannern eller navigera till samlingssidan för inställningarna på din enhet under rubriken ”Mer”. Läs beskrivningen och säkerställ att allting är Grönt.
Gäller bannern förlorad internetanslutning kommer den att automatiskt försvinna när du återfår internetanslutning.
För Android: navigera in till inställningar för tema och ändra.
För iOS: navigera till inställningarna för din telefon och slå av/på mörkt läge för din enhet.
Jag har fått ett felmeddelande som säger att jag förlorat kopplingen till servern, vad gör jag nu?
Vid svackor i nätuppkopplingen kan appen tappa kopplingen till servern. Klicka bort meddelandet och testa att:
- Stanna kvar på den vy du befinner dig på och dra nedåt på skärmen för att ladda om sidan
- Om det inte hjälper, testa att stänga av appen och öppna den på nytt