Trygghetslarm
SOS Alarms tjänst för trygghetslarm innehåller hela den digitala larmkedjan. I nära samarbete med Neat Electronics levererar vi hård- och mjukvara, kommunikation, kundportal, larmmottagning samt utalarmering av resurs i ett paket.

Säker larmhantering
SOS Alarm ansvarar för mottagning och förmedling av trygghetslarm. Våra operatörer erbjuder såväl professionellt bemötande som konstant tillgång till medicinsk kompetens och blåljusenheter. Närheten till ambulans, räddningstjänst och polis är mervärden vi kan erbjuda våra kunder vilket skapar högre kvalitet både för kommunen och den enskilde brukaren av trygghetslarmet. Detta innebär en säker väg från larmtryck till åtgärd - dygnet runt, året om.
Automatisering och selektering
Alla vet vi om utmaningen i att öka välfärden för de äldre, och möta de nya kraven från befolkningen, utan att få ökade budgetanslag. Vi på SOS Alarm tror att man kan hantera detta genom att automatisera tekniken och därigenom minska tid och kostnader och låta er personal göra det som de är bäst på - ge omvård till våra äldre. För att automatisera använder vi oss av:
→ Digital utalarmering där vi larmar ut externa åtgörare digitalt exempelvis via mejl, sms, Rakel eller det så kallade AMS-protokollet.
→ Webportal där du och dina medarbetare själva administrerar brukare. Ni blir alltså aldrig låsta vid att en tredjepart har handläggningstider eller att det inte är öppet. Ni kan helt enkelt arbeta utefter brukarens och era egna villkor.
→ Våra operatörer är duktiga på att hantera avstyrning. Något som förenklar och automatiserar er verksamhet då ni bara får de samtal som ni verkligen behöver agera på. De andra samtalen hanterar våra operatörer.

Tekniken
I samarbete med Neat Electronics tillhandahåller vi digitala trygghetstelefoner inklusive SIM-kort med roaming. Telefonerna är godkända enligt gällande reglemente och kör SCAIP. Det finns även möjlighet att koppla på tillbehör som exempelvis dörr- och sänglarm. Med lång erfarenhet av att driva larmcentral har vi ett robust system och arbetsprocesser som innebär:
→ Två tekniknoder som gör att produktionen aldrig stannar. Vi har alltid teknisk och geografisk redundans.
→ Vi har två SOS-centraler som hanterar trygghetslarm vilket gör att det alltid finns en backup om något skulle inträffa.
→ Vi arbetar i samma tekniska system som hanterar 112 vilket innebär att vi alltid har driftövervakning och drifttekniker som har jour dygnet runt.

SOS-operatörerna
Samtliga operatörer på SOS Alarm genomgår löpande utbildning för att vi alltid ska kunna säkerställa att dina brukare ska känna sig helt trygga när larmet används. Varje operatör har:
→ 10 veckors utbildning i hantering av inkommande larm, innan de själva börjar ta samtal.
→ Årlig certifiering för att säkerställa att kunskapen kring tjänsten är korrekta och att de operativa rutinerna följs.
→ Gedigen grundläggande utbildning gällande äldrehälsa och symtom på vanliga sjukdomar för kunna ge brukaren rätt hjälp.
→ Erfarna gruppchefer på plats som kan fatta snabba beslut och ge dem stöd och hjälp.

Vår service
Även hemtjänstpersonalen och annan administrativ personal kan behöva stöd och hjälp. Därför erbjuder vi;
→ Support dygnet runt för enklare felsökning av telefonen och vid akuta behov.
→ En dedikerad kontaktperson som kan er kommun och som kan hjälpa er med frågor gällande ert avtal.
→ En webportal där ni själva kan administrera era larmsändare och era brukare. Ändringarna sker direkt i vårt system.
→ Rapporter med specifikation om larm per brukare, antal ärenden, tider på utalarmering av hemtjänstpersonalen och liknande. Förutom att ni kan få dessa rapporter månadsvis erbjuder vi också en genomgång av dessa.

Svarstider
På SOS Alarm vill vi att du och dina brukare ska känna trygghet i att brukaren alltid får snabb kontakt med professionella och ansvarstagande hjälpresurser om något skulle hända eller om brukaren behöver hjälp. Vi arbetar därför efter följande kundlöften:
→ Våra mål är att 85% av samtalet ska besvaras inom 25 sekunder (räknat från uppkoppling till larmcentral).
→ Eftersom målen är vår maxtid så är medelsvarstiden för våra samtal betydligt lägre än 25 sekunder.
→ Våra mål ligger under SKR’s skallkrav gällande svarstider.