För optimal användning av den här delen av webbplatsen rekommenderar vi att använda en annan webbläsare.

Hur påverkar digitaliseringen framtidens samhälle?

Att förstå hur tekniken och människan förändras av den digitala tekniken är nödvändigt för att bland annat kunna utveckla nya tjänster. Det var utgångspunkten för Doceres rapport Framtidens Digitala Samhälle 2019 – slutprodukten av ett samarbete med SOS Alarm, Rädda Barnen, Solna Stad och Sveriges Kommuner och Regioner.

Syftet var att ge dessa samarbetspartners insikter om vilka förväntningar som kommer ställas på dem framöver och ge en vägledning om vilka digitala tjänster som kan svara upp mot förväntningarna.

- Vår förhoppning är helt enkelt att projektet ska hjälpa de deltagande organisationerna att hantera de krav som den digitala utvecklingen kommer att ställa på dem, säger Jörgen Ramnelöv, partner och trendanalytiker på Docere.

Han menar att digitaliseringen har och kommer att påverka de flesta delar av vårt samhälle. Hur vi arbetar, reser, konsumerar, utbildar oss, vår hälsa och mycket mera.

- En övergripande strävan som vi sett i vårt projekt är att göra saker enklare och effektivare. Något som också efterfrågas av användarna, säger Jörgen Ramnelöv.

Kommuner kan spara pengar

Hur kan kommuner med en ofta ansträngd ekonomi med digitaliseringens hjälp bli mer effektiva och spara pengar? Jörgen Ramnelöv menar att det handlar om att göra saker snabbare och på nya sätt som inte varit möjliga tidigare.

- Det kan handla om automatisering av vissa rutiner som tidigare kanske både varit tidskrävande och personalkrävande. Ett annat exempel är användningen av artificiell intelligens som ger möjlighet till analyser och kunskap som inte funnits tidigare. Ett tredje, och mycket aktuellt exempel är användningen av digitala tjänster för möten, vilket leder till tidseffektivitet och minskat resande, säger Jörgen Ramnelöv.

Kommer möta medborgare digitalt

En av projektets slutsatser är att aktörer inom offentlig sektor i allt större utsträckning kommer att möta sina användare/medborgare digitalt.

- Det kommer att ställa ökade krav på en omställning från att tidigare har varit anpassade till i huvudsak fysiska möten. Behovet av detta har inte minst visat sig under den pågående pandemin, säger Jörgen Ramnelöv.

Leder till förändrade beteenden

Det gäller att förstå hur relationen mellan teknik och människa förändras av den digitala tekniken, hävdar Jörgen Ramnelöv.

- När den digitala tekniken blir en del av vår vardag så kommer våra beteenden att förändras, så som att virtuella möten leder till minskat resande. Hur beteenden kommer påverkas är inte alltid lätt att förutsäga. Det är därför viktigt att kontinuerligt följa och försöka förstå förändringarna, säger han.

Doceres rapport visar att inställningen till digitaliseringen är generellt positiv och att det finns en mottaglighet för digitala lösningar bland människor, men att det också medför högre förväntningar.

- Högre förväntningarna bidrar till en ökad acceptans för de förändringar som behöver göras. Man behöver inte tvinga på människor nya lösningar utan tvärtom så efterfrågas de. Nackdelen kan vara att det skapas orealistiska förväntningar. Sedan måste man givetvis också ha med sig att de flesta digitala lösningar och tjänster medför nya utmaningar inte minst när det gäller säkerhet och integritet, säger Jörgen Ramnelöv.

Samverkan a och o

En av Doceres viktigaste slutsatser i projektet är att få eller inga aktörer klarar av att möta digitala utmaningar på egen hand. Det kommer därför att bli viktigare för både offentliga och privata aktörer att hitta samarbetsformer med utomstående partners. Orsaken är enligt Jörgen Ramnelöv både kunskapsmässig och ekonomisk.

- Vi behöver samarbeta för att lösa problem inom exempelvis artificiell intelligens. Den digitala utvecklingen går så snabbt att det är svårt för en enskild aktör att hela tiden ha koll på den senaste kunskapen. Många av lösningarna är också mycket kostsamma att ta fram själv, säger Jörgen Ramnelöv.

Digital tillgänglighet – en demokratifråga

Jörgen Ramnelöv lyfter fram det digitala utanförskapet som en utmaning vi måste möta.

- Det är lätt att ta den digitala utvecklingen för given. Enligt Internetstiftelsen är cirka 1 miljon svenskar inte alls eller till liten del digitalt aktiva. För offentliga aktörer är det en mycket viktig insikt då deras tjänster ska vara tillgängliga för alla. Vid utveckling av nya digitala tjänster är det därför avgörande att hantera denna aspekt. Digital tillgänglighet är ytterst en demokratifråga, säger Jörgen Ramnelöv.

Han är dock hoppfull om att digitaliseringen kan leda till innanförskap, snarare än tvärtom.

- Det finns idag många nya tekniker som stöttar människor som tidigare var svåra att nå. Ett exempel är röststyrning för synskadade som ger en helt annan möjlighet att interagera med teknikens hjälp, säger Jörgen Ramnelöv.

Osäkert hur coronakrisen påverkar digitaliseringen

Enligt Jörgen Ramnelöv läggs nu ett ”coronafilter” på framtiden. Det är lätt att dra slutsatsen att spridningen av coronaviruset kommer sätta fart på digitaliseringen. Vi handlar exempelvis mat digitalt och har virtuella möten som gör att vi slipper resa. Men Jörgen Ramnelöv tycker sig se andra signaler som tyder på vilka sociala varelser vi egentligen är.

- Coronakrisen kommer inte att bromsa digitaliseringen, men jag är inte säker på att den kommer att boosta den heller. Det är med andra ord inte självklart att vi som medarbetare, användare eller konsumenter upplever att de digitala tjänster vi tvingas använda nu istället för att umgås i den fysiska världen bara är positiva, Jag kan mycket väl tänka mig en backlash där vissa snarare upplever det negativa med de digitala alternativen och inte alls är lika sugna på att använda dem framöver, säger Jörgen Ramnelöv.

Text: Emilie Eliasson Hovmöller

Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".
Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (13)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session).
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid.
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.Session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar.
Upphör 1 månad
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna".
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar.
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Namn EPiStateMarker
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_BID
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen.
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .EPiForm_VisitorIdentifier
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar
Upphör 3 månader
Typ Förstapartscookie
Namn .AspNetCore.eid
Utfärdare minasidor.sosalarm.se
Ändamål För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor).
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn VMA
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år.
Upphör 12 månader
Typ Förstapartscookie
Statistik (3)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader.
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader.
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas.
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part