SOS-operatör till Jönköping, visstidsanställning

Jönköping
SOS Operatör
Tidsbegränsad anställning
4 mars 2018
Ansök

Vill du vara med och bidra till ett tryggare Sverige? Som SOS-operatör är du en del av navet som skapar trygghet och säkerhet för alla som ringer nödnumret 112. Våra medarbetare utför fantastiska insatser under dygnets alla timmar och vi vill bli fler! I Jönköping söker vi nu SOS-operatörer för ett sommararbete på 100% med start 7 maj 2018 och med fortsättning på timbasis efter sommaren.

ROLLEN
Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats. Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon bara är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats.

I rollen som SOS-operatör arbetar du systematiskt, metodiskt och faktabaserat samt visar engagemang, respekt och medkänsla. För att klara det behöver förnuft och fakta balanseras med känsla i varje enskild situation. Som stöd finns processer, rutiner och riktlinjer samt fantastiska kollegor för att du skall kunna fatta rätt beslut. Arbetet bedrivs på en SOS-central där du sitter i en öppen miljö. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus.

Tjänsten startar den 7 maj och pågår till den 26 augusti och är under denna tid en heltidsanställning. Under denna tid utbildas du till SOS-operatör för att sedan successivt börja arbeta självständigt i rollen. Under utbildningen varvas teori med praktik samt handledning mellan varje teoripass så att vi säkerställer att du lär dig arbetet på bästa sätt. Utbildningen sker dels genom e-kurser och handledning på SOS-centralen i Jönköping, dels på vår SOS-skola i Uppsala, där du kommer att vara varannan vecka (måndag-fredag) under en åttaveckorsperiod.

När utbildningsperioden är klar (den 26 augusti), övergår tjänsten i en visstidsanställning, där det krävs att du löpande kan arbeta minst 20 % varje månad för att kunna upprätthålla din kompetens i rollen. Arbetstiderna kommer främst att förläggas till kvälls-, natt- och helgpass.

VI SÖKER DIG

  • Fullgjord gymnasieutbildning
  • Meriterande om du arbetat eller läser inom vård, akutsjukvård, räddningstjänst eller arbetat som polis, väktare, kundsupport/kundservice eller motsvarande.
  • Svenskt medborgarskap och skriver och talar det svenska språket obehindrat.
  • Goda kunskaper i engelska och gärna något ytterligare språk.
  • Erfarenhet av dygnsgående tjänst, då arbetstiderna hos oss är förlagda till främst kväll, - natt- och helgpass.
  • Stort engagemang, ansvarskänsla, empati och är trygg i dig själv.
  • En utpräglad känsla för att vilja hjälpa andra människor och ett stort tålamod.
  • Förmåga att samverka och bidra till ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat.

Titta gärna på filmen, där Martin berättar om hur det är att arbeta på SOS Alarm: https://youtu.be/t-ndvLj_nLw

VI ERBJUDER
Vi erbjuder dig möjlighet att utvecklas i en dynamisk miljö med fantastiska kollegor och att få vara med på resan om att skapa ett tryggare Sverige för alla. Vidare erbjuds även kontinuerlig kompetensutveckling för att bibehålla hög kvalitet i det dagliga arbetet. 

Välkommen med din ansökan senast söndag den 4 mars. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen, vänligen kontakta oss på rekrytering@sosalarm.se. OBS! Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida https://www.sosalarm.se/karriar/lediga-tjanster/.

På vår hemsida kan även du få svar på de vanligaste frågorna gällande rollen som SOS-operatör. 


Ansök