"Det är samtal på liv och död ibland och man måste gilla snabba puckar. Men mina kollegor finns alltid här."

I rollen som sjuksköterska på SOS Alarm sitter man i händelsernas epicentrum. Till 112 kommer det första samtalet när en nödsituation uppstått. Korta telefonmöten och snabba beslut är en del av vardagen. Men också utmaningen i att använda örat som enda kompass för att förstå patientens behov. Är det akut? Behövs en ambulans? Händer något i bakgrunden som patienten inte vågar eller kan uttrycka?

Hos SOS Alarm finns ca 35 sjuksköterskor som tar emot nödsamtal med vårdbehov från hela landet. Samtalen skiftar, alla är inte akuta, men linan är – och måste – vara öppen för alla. Jasminka Marcus har jobbat åtta år vid SOS-centralen i Stockholm, och har sin bakgrund inom sjukvården som sjuksköterska. Hon har aldrig ångrat att hon började här.


– Jag trivs jättebra! Den ena dagen är inte den andra lik. Det är samtal på liv och död ibland och man måste gilla snabba puckar. Men mina kollegor finns alltid här som stöttning.
Trots tuffa dagar ibland finns det en enorm kamratskap oss emellan, säger Jasminka.

För att arbeta som SOS-sjuksköterska bör man ha en bred bakgrund inom sjukvården. Det handlar om akutsjukvård utan att fysiskt träffa patienten. Man ska vara stabil och trygg och kunna hantera människor i krissituationer. Från den ena sekunden till den andra kan läget förändras, därför måste man vara på tå i samtalen, vara empatisk och professionell samtidigt som man måste vara ansvarstagande och samverkande.

– Jag gillar de korta mötena, att man hjälper till här och nu. Den största utmaningen är att förstå vad som sägs och inte sägs. Jag har bara mina öron att lita, inga andra verktyg, det kan vara oerhört svårt ibland, säger Jasminka.

Veronica Svanström är gruppchef och pendlar varje dag från Norrköping till Stockholm. Hon har aldrig ångrat att hon lämnade landstinget och den traditionella vården. Ute i trafikrummet är hon första linjechefen och som gruppledare är hennes roll att ta hand om sina medarbetare så att de kan göra sitt viktiga jobb på bästa sätt.

– Vi har ett samhällsansvar utöver det vanliga och gör stor nytta för den hjälpsökande. Ny teknik och samverkan är under uppbyggnad och det är mycket som händer inom företaget. Den resan vill jag vara med på, avslutar Veronica.