Hantering av eCall-larm

Framtagandet av hantering av eCall

Referensgruppen har tagit fram hanteringen av olika typer av eCall-larm efter ett flertal arbetsmöten. Arbetet har utgått från statisktiska underlag från flera biltillverkare. Underlagen visar att cirka 80-85 % av de manuella anropen är felaktiga. Däremot uppskattas endast 0,1 % av de automatiska larmen vara felaktiga.

Skickar GPS-position

Genom eCall automatiseras ett larmsamtal vid en olycka. Sensorer i bilen känner av när t ex krockkudden utlöses och bilen ringer då upp 112 och skickar med viss data, bland annat sin GPS-position. Det finns även en knapp i bilen för att manuellt kunna ringa till 112, t ex om någon i bilen blir sjuk, om man ser en trafikolycka, brand etc.

Ett eCall kommer in till SOS Alarm som ett vanligt 112-anrop. SOS-operatören ser vilken kommun som anropet antas komma ifrån och om det är ett manuellt eller automatiskt utlöst anrop samt får medskickad data. En taluppkoppling upprättas då med bilen.

Du kan läsa mer i presentationen som finns länkad till höger.