För dig som har frågor om numren 112 och 113 13
Är du privatperson och har frågor eller behöver hjälp? Här har vi samlat vanliga frågor och kontaktvägar för att hjälpa dig på bästa sätt.
Ring alltid 112 i en nödsituation
Vi hanterar inte nödanrop till 112 via vår hemsida, e-post eller sociala medier.
-
Till dig som har självmordstankar
Om du eller någon i din närhet har akuta självmordstankar ska du alltid ringa till 112 och söka hjälp omgående. En akut situation är om en person har tankar eller planer på att ta sitt liv. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig via vår webb eller sociala medier utan ber dig kontakta oss på 112. -
Varför fick jag ingen ambulans?
När du söker vård via 112 gör våra operatörer och sjuksköterskor en bedömning av ditt tillstånd och ambulansbehov. En ambulansinsats är inte enbart en transport till sjukhus utan syftet är att ambulanspersonal vid allvarliga händelser ska kunna påbörja vissa vårdinsatser redan hemma eller på vägen in till sjukhus. Om du är i behov av vård men inte av en ambulans hänvisas du till en annan vårdnivå.
Letade du efter något annat?
Har du inte fått svar på din fråga? Titta gärna på våra övriga kategorier för att hitta det du söker. Du kan också hitta fler sätt att kontakta oss längre ner på sidan.
Fler kontaktvägar
-
Kundcenter
Här hittar du som kund kontaktinformation till kundcenter.
-
Kontakta våra avtalsansvariga
Här hittar du kontaktuppgifter till avtalsansvariga.
-
Kontakta våra partners
I vårt partnerprogram samarbetar vi med många olika aktörer inom trygghets- och säkerhetsbranschen.
-
SOS-centraler och huvudkontor
Här hittar du kontaktuppgifter till vårt huvudkontor och våra SOS-centraler som finns över hela landet.