Ett framgångsrikt 2024 med fokus på effektivitet och samverkan

Året kan summeras med en stabil leverans med kortare svarstider, nöjda medarbetare och utökad samverkan med andra samhällsaktörer – inte minst inom totalförsvaret.

‍
Madeleine Raukas

När SOS Alarms vd Madeleine Raukas blickar tillbaka på 2024 ser hon en ljus bild. Hon är inne på sitt tredje år som vd och har all anledning att vara nöjd med de resultat som förändringsresan hon startade har uppvisat hittills. 

– Jag kom till ett bolag som präglades av höga svarstider, hög personalomsättning och vi hade en rad stora kunder som ifrågasatte leveransen från SOS Alarm. Jag behövde öka fokus i organisationen för att säkerställa ett gott kvalitetsarbete med syfte att utveckla våra kundleveranser. 

Under det gångna året har fokus legat på framför allt tre områden: grundleverans, konkurrenskraft och totalförsvaret. Madeleine konstaterar att man nått goda resultat över hela linjen. I dag ligger exempelvis medelsvarstiden väl under målet om åtta sekunder.  Medarbetarna är stolta över att arbeta på SOS Alarm och personalomsättningen har halverats sedan 2022.

I utvecklingen av arbetet inom vårdområdet har den förstärkta vårdorganisationen med tillsättning av chefläkare, chefsjuksköterska och biträdande chefläkare visat tydliga resultat.

– Det är särskilt glädjande att se att fler av våra sjuksköterskor stannar kvar hos oss – och att sjuksköterskor i högre grad väljer oss som arbetsgivare, berättar Madeleine. 

Personalens engagemang och kompetens är förstås centrala för en effektiv verksamhet, och en nyckel i det fortsatta effektiviseringsarbetet, framhåller hon. En annan grundbult är samarbetet med andra aktörer i samhället. Även där har man tagit stora kliv. 

Ett exempel är den förstärkta kompetensen som skett under året där SOS Alarms operatörer som arbetar nära räddningstjänsten har utbildats till larm- och ledningsoperatörer för att ytterligare stärka larmkedjan och vara ett effektivt stöd i räddningsledningssystemen.

Madeleine understryker att samverkan sträcker sig avsevärt längre än till enskilda initiativ. Det gäller i synnerhet inom det allt viktigare totalförsvaret där SOS Alarm har en bärande roll. De har länge och aktivt arbetat med frågor som rör krisberedskap och civilt försvar.  

– Nu växlar vi upp ytterligare, vi har ett nytt uppdrag från regeringen att hantera alla former av Viktigt meddelande till allmänheten. Nytt för i år är också att vi genom vår krisberedskapsavdelning åtar oss att dela information med civilområdesansvariga länsstyrelser samt Försvarsmakten, säger hon och förklarar att SOS Alarm övar kontinuerligt för att höja organisationens förmåga att verka i höjd beredskap och ytterst krig.  

På temat övning lyfter hon särskilt SOS Alarms medverkan under den första stora Natoövningen på svensk mark. Den skedde i september, med Försvarsmakten, MSB och Socialstyrelsen som värdar. 

– Övningen fokuserade på vårdkedjan i händelse av krig och det var en mycket lärorik övning med fokus på samverkan.  

Madeleines förändringsarbete har tydligt burit frukt och gjort avtryck på hela organisationen. Det kanske tydligaste kvittot på det är att två av Sveriges största regioner, Region Stockholm och Västra Götalandsregionen, under året beslutade att ingå nya avtal med SOS Alarm.  

– Vi ser fram emot att fortsatt arbeta med regionerna och utveckla framtidens prehospitala vård med patienten i centrum.  
 
Madeleine berättar vidare att fler kommuner har anslutit sina trygghetslarm till SOS Alarm. En allt större volym av brukare av trygghetslarmen har lett till att stor vikt har lagts under året att kvalitetssäkra vår leverans ytterligare.

En otrygg omvärld visar sig även i behovet av trygga och robusta säkerhetslösningar där SOS Alarm är en attraktiv larmcentral. Det gör att vår säkerhetsaffär utvecklas stabilt. Vi har under året stärkt partnerskapet med larminstallatörer och utvecklat larmmottagningen med ny teknik som starkt bidrar till ökad tillväxt inom området.

Hon påpekar att flera andra avtal som tecknats eller förlängts under året bekräftar det ökade förtroendet från flera kunder. Det pågår även dialoger med flera kunder för ett förstärkt och fördjupat samarbete, noterar Madeleine. 

Under 2025 fortsätter arbetet med att stärka kvaliteten i leveransen, bli en än mer attraktiv larmoperatör och ytterligare anpassa och stärka verksamheten för totalförsvaret. Konkret handlar det exempelvis om att öka graden av digitalisering och effektivisera processer. Man, kommer också ha ett tydligt fokus på att attrahera medarbetare, såväl befintliga som framtida.

Ett annat område som förblir viktigt under 2025 är teknisk utveckling  , något Madeleine ser spelar en avgörande roll för att stärka kundvärdet.

– Men nu vill jag uttrycka min djupa tacksamhet till våra medarbetare för deras avgörande insatser och till våra kunder för det förtroende de visat oss. Tillsammans går vi starkare mot framtiden.