När det gäller automatiska brandlarm rör det sig faktiskt ofta om ett fellarm, utlöst exempelvis av stekos eller kraftig vattenånga. I de fall det rör sig om en brand kan personen ge viktig information om vad som sker, som inte minst hjälper räddningstjänsten att agera på rätt sätt.
All relevant information som lämnas i samtalet med kontaktpersonen vidarebefordras av SOS Alarm till räddningstjänsten på plats. Tack vare en särskild radiokanal, som öppnades när operatören tog emot larmet, kan även polis och ambulanssjukvård följa all kommunikation som sker.
– I det ögonblick vi vet att det rör sig om en brand skickar vi ut ytterligare resurser från räddningstjänst och även ambulanssjukvård. Ofta åker även Polisen dit, men det beslutet fattar de själva utifrån den information som förmedlas över den gemensamma radiokanalen, berättar Anna Hoff.
Restvärdeledaren hjälper drabbade
Men det finns en viktig bit som fortfarande saknas. När brand är konstaterad skickas ofta även ytterligare en resurs ut: restvärdeledare. Det är en person som får en samordnande roll på olycksplatsen och fungerar som en länk mellan räddningstjänst, de drabbade och försäkringsbolaget. De har även i uppgift att hjälpa de drabbade som ofta befinner sig i en situation som är traumatisk och då det kan finnas många problem som måste lösas på kort tid.
Får en komplett bild
Exakt vad SOS Alarm gör vid ett automatiskt brandlarm styrs av hur avtalen med objektet och med räddningstjänsten i det aktuella området är utformade. I vissa fall går exempelvis larm direkt till räddningstjänsten. Men SOS Alarm har alltid en central roll som samlar och samverkar med inblandade aktörer: räddningstjänst, ambulanssjukvård och polis.
– Inkommande 112-samtal om brand kan även komplettera bilden av vad som har hänt och snabbare ge en bättre lägesuppfattning, säger Annika Forsgren, avtalsansvarig inom räddning på SOS Alarm.
Samlas i samma system
Eftersom all information samlas i ett och samma system, som också alla räddningstjänster har tillgång till, sker uppdateringar i realtid så att alla berörda ser och kan agera på det.
Det är en styrka som, tillsammans med övriga delar av SOS Alarms samordnande roll, är avgörande för räddningstjänstens arbete.
Genom att ha ett automatiskt brandlarm kopplat direkt till SOS Alarm får din verksamhet tillgång till en trygg och effektiv hantering av larm dygnet runt. Våra operatörer säkerställer att räddningstjänsten larmas omedelbart vid en incident, vilket kan bidra till att minimera skador och ge snabbare insatser. I samarbete med räddningstjänst, polis och ambulans samlas all information i ett gemensamt system, vilket underlättar samordningen vid en pågående händelse.
Läs mer om hur vi kan stödja din verksamhet med rätt brandskyddslösning.