Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.
Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".
Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.
Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionalitet , som till exempel sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.
Namn | ARRAffinity |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). Cookien används vid lastbalansering, för att säkerställa att besökarens förfrågningar dirigeras till samma server i varje surfningssession. |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | ARRAffinitySameSite |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Denna cookie sätts av webbplatser som körs i Windows Azure (en molnplattform). När lastbalansering är aktiverad säkerställer denna cookie att förfrågningar från en besökares webbsession alltid hanteras av samma server i klustret. |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | ai_session |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie för varje besök (session). |
Upphör | 30 minuter |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | ai_user |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Denna cookie utfärdas av Microsoft Application Insights-programvaran, som samlar in användningsstatistik och telemetriinformation för appar som bygger på Azure-molnplattformen. Detta är en unik cookie per användare, som gör det möjligt att räkna hur många som använder applikationen över tid. |
Upphör | 1 år |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | .AspNetCore.Session |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används för att tillfälligt lagra information under ditt besök. Cookien hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar och handlingar så att du får en bättre och mer personlig upplevelse. När du stänger webbläsaren eller lämnar webbplatsen, raderas denna cookie automatiskt. |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | ConsentSettings |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Innehåller personliga inställningar för cookies på SOS alarms webbplats, dvs vilka kategorier som användaren gjort opt-in/out för. Sparas i 30 dagar. |
Upphör | 1 månad |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | _rspkrLoadCore |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används om du använder uppläsningstjänsten "Lyssna". |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | ReadSpeakerSettings |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Nödvändig kaka som aktiveras om du klickar på länken "Lyssna". Den gör att spelaren fungerar på samma sätt när du går till en ny sida på vår webbplats. Om du nekar kakor i din webbläsare kommer spelaren inte komma ihåg dina inställningar, utan du får göra om dessa för varje sida du vill ha uppläst. Kakan sparas i webbläsaren i cirka fyra dagar. |
Upphör | 124 timmar |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | EPiStateMarker |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Styr hur data under ditt besök ska lagras - i en session eller i kaka. |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | .EPiForm_BID |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Kaka som innehåller ett ID som är unikt för din webbläsare och utfärdas av Optimizely-plattformen, om du använder ett av våra formulär för att skicka in information till oss. Denna kaka sparas i 90 dagar. När den har löpt ut skapar Episerver Forms en ny nästa gång du besöker webbplatsen. |
Upphör | 3 månader |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | .EPiForm_VisitorIdentifier |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används när du skickar in ett formulär, för att hålla reda på vilka formulär du fyllt i. Denna kaka sparas i 90 dagar |
Upphör | 3 månader |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | .AspNetCore.eid |
---|---|
Utfärdare | minasidor.sosalarm.se |
Ändamål | För att hålla användare inloggade under hela deras surfsession. (Utfärdas endast vid inloggning mot partnerwebben/mina sidor). |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | VMA |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Utfärdas när besökaren stänger ett VMA meddelande, används för att inte samma VMA-meddelande ska visas på nytt vid efterföljande sidvisningar. Sparas i ett år. |
Upphör | 12 månader |
Typ | Förstapartscookie |
Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.
Namn | _pk_id* |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra uppgifter om besökaren i form av ett unikt ID (som genereras av statistiksystemet), tidpunkten för första besöket, tidpunkten för senaste besöket samt totala antalet besök. Sparas i 13 månader. |
Upphör | 13 månader |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | _pk_ref* |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra hänvisningsinformation om hur besökaren kom till webbplatsen. Sparas i sex månader. |
Upphör | 6 månader |
Typ | Förstapartscookie |
Namn | _pk_ses* |
---|---|
Utfärdare | www.sosalarm.se |
Ändamål | Används av statistiksystemet (Matomo) för att lagra tillfällig information om besökaren. Tas bort när besöket avslutas. |
Upphör | Sessionscookie |
Typ | Förstapartscookie |
Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.
Namn | 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51 |
---|---|
Utfärdare | Microsoft Dynamics Marketing |
Ändamål | Beteendespårning |
Upphör | 2 år |
Typ | Tredje part |
Namn | 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04 |
---|---|
Utfärdare | Microsoft Dynamics Marketing |
Ändamål | Sessionsspårning |
Upphör | Session |
Typ | Tredje part |
Namn | msd365mkttr |
---|---|
Utfärdare | Microsoft Dynamics Marketing |
Ändamål | Beteendespårning |
Upphör | 2 år |
Typ | Första part |
Namn | msd365mkttrs |
---|---|
Utfärdare | Microsoft Dynamics Marketing |
Ändamål | Sessionsspårning |
Upphör | Session |
Typ | Första part |
När hjälpsökande ringer till 112 handlar det ofta om krissituationer och personen kan vara stressad eller i chock, ha olika sjukdomstillstånd som försvårar kommunikationen. Det finns flera orsaker till varför det kan vara svårt att höra, vilket är en anledning till att SOS-operatören kan behöva ställa samma fråga upprepade gånger för att säkerställa att denne har uppfattat situationen rätt. Det kan vara frustrerande för den hjälpsökande men ändå vitalt för utgången av samtalet.
Vi lämnar inte ut information om vem som har ringt in i ett specifikt ärende, av sekretesskäl. Alla som kontaktar nödnumret 112 ska kunna känna sig trygga med att deras uppgifter inte lämnas ut, oavsett vilken typ av händelse de har ringt om
I normalfallet har man, av sekretessregler, inte tillgång att lyssna på sitt egna 112-samtal.
I vissa fall kan undantag, efter bedömning, från detta göras.
I de fall det gäller ett vårdärende och 112-samtalet ingår som en del i patientjournalen behöver vi en skriftlig begäran från den som önskar ta del av sitt/sina samtal. Sen görs en sekretessprövning i varje enskilt fall enligt bestämmelser i patientdatalagen (SFS 2008:355) 8 kap. 2 §. Rutinen är den att vi inte lämnar ut ljudfiler annat än i undantagsfall, däremot lämnar vi ut avskrifter av samtal.
Bandutskrift som berör räddningstjänst och polis lämnas inte ut i annat än till myndighet förutom i få undantag.
Om du råkar ringa 112 av misstag ska du självklart lägga på. Om du väntar kvar kan det belasta nödnumret och försena hjälp för andra.
I en SOS-central arbetar 112-mottagare, sjuksköterskor, ambulansdirigenter och räddningsåtgörare som hanterar ärenden rörande deras ansvarsområde i ett ärende. Under tiden en SOS-operatör intervjuar den hjälpsökande så kan andra SOS-operatörer lyssna på samtalet (sk medlyssning) och larma ut den hjälp som krävs. Det betyder att även om 112-operatören fortsätter att ställa frågor så kan hjälpen redan vara utlarmad även om det inte framgår i samtalet. Polisen har egna ledningscentraler som 112-operatören kopplar samtal till.
Vi ber om telefonnummer för att kunna ringa tillbaka om samtalet bryts. En del telefonnummer är vidarekopplade via växlar på stora företag och då visas enbart ett växelnummer.
Om den hjälpsökande befinner sig på den adress man är folkbokförd på är personnumret ett bra sätt att säkerställa adressen på om det finns svårigheter att positionera. I andra fall är det ett bra sätt att kontrollera den hjälpsökandes medvetandegrad genom att fråga efter personnummer. Den bedömningen gör operatören i varje enskilt fall. I vissa landsting är det ett krav att SOS-operatören säkerställer personnummer på patienten.
Ambulans skickas så fort adressen är säkerställd och SOS-operatören har säkerställt vilken typ av hjälp som situationen kräver. SOS-operatören skickar då en medlyssning, vilket innebär att andra kollegor lyssnar med i samtalet och larmar ut hjälp samtidigt som samtalet pågår.
SOS-operatören behöver ställa flera frågor för att avgöra vilken typ av hjälp som behövs för att kunna sända rätt hjälpresurser och för att ge nödvändig hjälp. När du ringer 112 får du svara på tre frågor:
Eventuellt kan operatören behöva ytterligare information när hjälpen är på väg, så stanna i telefon eller där du är under tiden. Operatören larmar så snart det är möjligt ut rätt hjälpresurs till dig. Även om du är kvar i telefon och fortsätter prata med operatören kan hjälp ha skickats ut, så ingen försening uppstår.
Upphittade agodelar i ambulanser hanteras av regionen. Kontakta dem direkt om du tappat något när du åkt ambulans.
När hjälpsökande ringer till 112 handlar det ofta om krissituationer och personen kan vara stressad eller i chock, ha olika sjukdomstillstånd som försvårar kommunikationen. Det finns flera orsaker till varför det kan vara svårt att höra, vilket är en anledning till att SOS-operatören kan behöva ställa samma fråga upprepade gånger för att säkerställa att denne har uppfattat situationen rätt. Det kan vara frustrerande för den hjälpsökande men ändå vitalt för utgången av samtalet.