IT-avdelningen har två praktikanter från Tekniksprånget

Under våren har IT-avdelningen på SOS Alarm förstärkning av två praktikanter, Matilda och Leon, från Tekniksprånget. Det går hand i hand med företagets satsning på teknik och innovation, och inte minst handlar det om att uppmuntra unga att vilja jobba i den branschen i framtiden.

Matilda som fokuserar på både projektledning och tjänsteutveckling och Leon som arbetar som servicetekniker.

Matilda och Leon svarar på frågor:⠀

Hur kommer det sig att ni valde just SOS Alarm som praktikplats via Tekniksprånget?

– Valet av praktikplats föll naturligt på SOS Alarm för oss båda. Med den tydliga profileringen av att vara på teknikens framkant upplevdes SOS Alarm som en dynamisk samt spännande arbetsplats att utforska och vi har inte blivit besvikna! Utöver detta var även värdegrunden en central fråga, ”Ett tryggare Sverige för alla” gjorde SOS Alarm till vårt val.⠀ ⠀

Vad betyder det att vara praktikant – vad får ni göra?⠀

– Att vara praktikant på SOS Alarm innebär en bred variation av arbetsuppgifter, baserat på vår utbildning och våra intressen. Leon praktiserar som servicetekniker och får jobba med både hårdvara och mjukvara. Matilda fokuserar främst med att stödja PMO men har också fått hjälpa till med tjänsteutvecklingen av Smart passage.⠀ ⠀

Vad tycker ni praktiken tillför, har ni någon nytta av den och i så fall på vilket sätt?⠀

– Vår praktik har redan gett oss värdefull erfarenhet inom våra branscher, SOS Alarm och arbetslivet som helhet. Insikter vi inte hade kunnat läsa oss till. Våra nya perspektiv gör det lättare för oss att välja vidareutbildning och detta vill vi varmt tacka både SOS Alarm och Tekniksprånget för.⠀

Tack för att ni valde oss!⠀

Fakta om Tekniksprånget:

Tekniksprånget är ett praktikprogram för personer som är under 21 år och är behöriga att söka en ingenjörsutbildning. Under fyra månaders heltidstjänst får man prova på livet som ingenjör hos en spännande arbetsgivare med en handledare.