SOS-centralen i Östersund storsatsar på rekrytering

SOS-centralen i Östersund planerar att förstärka med tolv nya operatörer och två sjuksköterskor under våren, utöver de åtta nya medarbetare som har rekryterats nu under hösten. Bakgrunden är ett snabbt ökande antal samtal till SOS Alarm. 2015 års nivåer på omkring 3500 samtal per månad i Jämtlands län har nu under året ökat till nära 4000 samtal i månaden.  

- Samtalen in till SOS Alarm ökar snabbt och för att möta behoven satsar vi nu stort på nyrekrytering. Vi behöver både bli fler SOS-operatörer som svarar på 112 och fler sjuksköterskor för att se till att de som behöver vår hjälp får den så snabbt som möjligt, säger Sandra Öhnstedt, platschef vid SOS-centralen i Östersund.

- Vi kommer nu ur en intensiv sommarperiod, med tio till femtonprocentiga ökningar av antalet samtal och vet av erfarenhet att det brukar komma en ny topp i december som ligger kvar under årets första månader. Med våra erfarna medarbetare tillsammans med de nya och kommande förstärkningarna ser vi till att hjälpen bara är ett samtal bort när du behöver den, säger Sandra Öhnstedt, platschef vid SOS-centralen i Östersund. 

- Samhället förändras i snabb takt, befolkningen ökar liksom andelen äldre, den tekniska utvecklingen drivs på och fler behöver kunna få hjälp och stöd på andra språk än svenska och engelska. För att möta medborgarnas hjälpbehov storsatsar vi på våra medarbetare, både genom att stärka kvaliteten på utbildningen och genom att rekrytera fler. Vårt uppdrag är att skapa ett tryggare Sverige för alla som bor och vistas här, säger Sandra Öhnstedt, platschef vid SOS-centralen i Östersund. 

SOS-centralen i Östersund har idag 60 medarbetare varav 40 är SOS-operatörer. De senaste åren har antalet samtal som rings in till 112 i Jämtland ökat stadigt, från 31 535 samtal 2010 till 42 415 under 2015. Hittills i år (t o m 29/9) har 34 885 jämtar ringt 112.