​Rekordsnabbt svar på 112 på nyårsnatten

Under årets mest olycksdrabbade timme 00-01 på nyårsnatten i år tog SOS Alarm emot 1 635 samtal till 112. Trots att det är 20 procent fler samtal än motsvarande period förra året låg svarstiden under nyårsnattens mest intensiva timmar på rekordsnabba nio sekunder i genomsnitt.

– Att bemanna 112 rätt är en löpande utmaning. Dels handlar det om att förutspå när samtalstopparna kommer, dels handlar det om att vara uthållig. Sätter vi in alla tillgängliga resurser i ett läge vid en större händelse kan vi senare hamna i en situation att det inte finns tillräckligt med avlösare. Att vi har klarat av de hektiska jul- och nyårshelgerna med historiskt låga 8,6 sekunder i svarstid säger därför mycket om vår långsiktiga kapacitet. Att den som behöver hjälp i en nödsituation kommer fram snabbt på 112 är en absolut förutsättning för ett tryggare Sverige för alla, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

– En samtalstopp som nyår känner vi väl till, det har varit ett tydligt mönster under de 45 år som vi har hanterat Sveriges nödnummer. När det gäller väderhändelser får vi oftast lite framförhållning, medan vi vid olyckor och andra plötsliga händelser kan behöva hantera hundratals samtal med någon minuts varsel, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

– Vi har under 2018 arbetat hårt med att skapa en bättre arbetsmiljö för våra operatörer, som har ett mycket ansvarsfullt och mentalt krävande jobb. Det har gett tydliga resultat i form av minskad personalomsättning med hela 4,8 procentenheter. Att 112-operatörerna själva vittnar om mindre stress och ökad trivsel är väldigt viktigt och glädjande, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Medelsvarstid över jul- och nyårshelgerna

23 december-6 januari 2018: 8,6 sekunder

23 december-6 januari 2017: 10,4 sekunder

Medelsvarstid på nyårsnatten

1 januari klockan 00-03 2019: 9,0 sekunder

1 januari klockan 00-03 2018: 12,44 sekunder

Kontaktpersoner

SOS Alarm Sverige AB

Pressjour
08-205 307