​SOS Alarm i Luleå koordinerar militärhelikopter för coronapatienter

SOS Alarm i Luleå har fått uppdraget att koordinera en av Försvarsmaktens helikoptrar vid transport av covid-19-patienter.

Försvarsmakten har ställt tre helikoptrar till vårdens förfogande för transporter av patienter med covid-19. SOS-centralen i Luleå kommer att ansvara för koordinering och dirigering av den helikopter som är stationerad på F21 i Luleå i samarbete med främst Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral i Göteborg.

- SOS Alarm och Sjöfartsverket arbetar sedan lång tid tillbaka tillsammans vid olika typer av händelser och livräddande insatser, säger Helena Spets, platschef på SOS Alarm i Luleå. Vi använder nu detta redan inarbetade samarbete till förflyttning av allvarligt sjuka covid19-patienter.

Försvarsmaktens tre militärhelikoptrar kommer, förutom Luleå, att vara placerade i Uppsala och Göteborg. Dessa bemannas av piloter från Försvarsmakten och vårdpersonal från den region där helikoptern står. Helikoptern på F21 i Luleå kommer främst att ta hand om transporter för konstaterade covid-19 patienter i Västernorrland, Västerbotten, Jämtland och Norrbotten.

Relaterad media

Sarah Hummerdal