Allt fler nödsamtal till SOS Alarm

Sedan 2015 har samtalen till Sveriges nödnummer 112 ökat stadigt. 2020 blev inget undantag. Den pågående pandemin har lett till flera rekordnoteringar inom 112-tjänsterna och SOS Alarm hanterade under 2020 det högsta antalet nödsamtal någonsin. Idag överlämnar SOS Alarm den årliga verksamhetsrapporten,  112-rapporten, till regeringen.

- Orsakerna till den ökade mängden nödsamtalunder 2020 är flera. Vi har sett ett ökat behov av akuta vårdinsatser till följd av svår covid-19, men även att förändrade beteendemönster, exempelvis att fler människor firade semester hemma i Sverige under sommaren, ledde till fler nödsamtal. Även samtalen som rör psykisk ohälsa och suicid har ökat, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Sedan 2015 har besvarade samtalen ökat med 14 procent vilket motsvarar cirka 470 000 fler nödsamtal under en sexårsperiod.

2020 var coronapandemin en starkt bidragande faktor till att samtalsvolymerna kopplade till SOS Alarms statliga uppdrag slog flera rekord. Aldrig tidigare har så många samtal inkommit till 112. Informationsnumret 113 13 har haft en extrem samtalsvolym och antalet samtal till Jourhavande präst samt tolkade nödsamtal har varit rekordhögt.

Under 2020 besvarades ca 3,4 miljoner samtal till SOS Alarm. I genomsnitt besvarade SOS Alarm ca 9 432 samtal per dygn. Även mängden samtal för enskilda dygn slog nya rekord då SOS Alarm besvarade 12 000 – 13 000 samtal per dygn vid flera tillfällen under juni–augusti. Detta kan jämföras med genomsnittet under nyårsaftnar (31/12-1/1) på 10 500 besvarade samtal, vilket vanligtvis är de två dygnen med högst tryck under hela året.

Samtidigt som samtalsvolymerna har ökat har svarstiderna på 112 haft en sjuknade trend. Från högsta noteringen på 14,7 sekunder 2016 landade svarstiderna på 9,2 sekunder 2020. Trots att 2020 var ett år med mycket speciella förutsättningar, höga samtalsvolymer och komplicerade ärenden blev ökningen av svarstiden jämfört med 2019 inte större än 0,6 sekunder.

- SOS Alarms medarbetare besvarade 122 000 fler samtal än 2019. Trots det ökade svarstiderna jämfört med 2019 marginellt med 0,6 sekunder. SOS Alarm har stått stabilt under pandemiåret. Jag är givetvis glad över fina resultat men framför allt över att SOS Alarm, i en svår och långdragen kris som även drabbat våra egna medarbetare, fortsätter att ge snabb och effektiv hjälp till människor i nöd, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm. 

Av de totalt 3,4 miljoner bevarade samtalen på 112 var 2,3 miljoner samtal med hjälpbehov, nästan sju av tio samtal. Tre av tio samtal borde ha inte ha ringts till nödnumret 112. Det motsvarar över 1,1 miljon samtal under 2020.

Av samtalen med hjälpbehov stod vidarekopplade samtal till exempelvis polis och Jourhavande präst för 46 procent, vårdrelaterade samtal för 40 procent, nytt samtal i ett redan pågående ärende för 8 procent och räddningsärenden för 6 procent.

- SOS Alarm viktigaste uppgift är att bidra med trygghet och säkerhet. Jag är stolt över att vi har kunnat möta nya utmaningar genom att snabbt ställa om och anpassa vår verksamhet under ett så speciellt och oförutsägbart år, säger Maria Khorsand, VD för SOS Alarm.

Tolkade samtal och kontakt med Jourhavande präst

Det totala antalet tolkade samtal under 2020 uppgick till 12 375 – en ökning med nära 25 procent jämfört med 2019. Samtalen har fördelats på 78 olika språk, vilket också är en rekordnotering.

Samtal till Jourhavande präst ökade med nära 30 procent. Totalt kom det in 128 615 samtal till Jourhavande präst där människor hade behov av akut samtalsstöd.

Informationsnumret 113 13

Under 2020 fick 113 13 ett stort genomslag, både gällande allmänhetens kunskap om att numret finns och sett till samtalsvolymerna. Under 2020 tog 113 13 emot 687 994 samtal jämfört med 10 028 2019 – en ökning med 6 761 procent. 113 13 har avlastat sjukvårdsupplysningen 1177 och blivit en viktig del i myndigheternas informationsarbete gällande covid-19.

Positionering av nödställda

Under hösten 2019 infördes ett nytt system för positionering av nödställda, AML (Advanced Mobile Location), som innebär att SOS Alarm lättare kan positionera direkt via den hjälpsökandes mobiltelefon. Positionen kommer till SOS-operatören via GPS eller Wi-Fi, vilket gör det lättare för SOS-operatören att konstatera var den hjälpsökande befinner sig. Den automatiska positioneringen innebär att SOS Alarm ännu snabbare kan ge koordinater till samverkande hjälpresurser, inte minst när det gäller platser som kan vara svårare att hitta som exempelvis avlägsna vägar, stora naturområden eller ute på sjön. Under 2020 fick SOS Alarm position via AML i 60-65 procent av nödsamtalen och under 2021 fortsätter arbetet för att ytterligare förfina tekniken och öka antalet automatiska positioneringar.

112-rapporten samt regional statistik bifogas.

Relaterad media

Kontaktpersoner

Sarah Hummerdal

Pressansvarig

SOS Alarm Sverige AB

Pressjour