Genom att lyssna, förstår vi vad framtiden behöver
Genom att förstå vad kunder, medarbetare och samhället behöver, förstår vi hur vi ska skapa framtidens trygghetslösningar. I filmen ser du ett axplock av alla de vi lyssnar på varje dag.
Vi lyssnar på vården för att hjälpa dem att ta rätt beslut
Efter att ha tagit emot samtal från människor i behov av vård under flera decennier, har vi nu utvecklat ett nytt avancerat medicinskt beslutsstöd vid alla våra SOS-centraler. Med ett nytt beslutstöd på plats kan vi säkrare identifiera sjukdomstillstånd och larma prioriterade insatser.
Vi lyssnar på samhällets hjältar för att öppna fler dörrar åt dem
Varje dag när ambulanser och räddningstjänst rycker ut måste de snabbt kunna komma in till den som behöver hjälp. Att ständigt bära med sig nyckelknippor och lita på att de ska fungera är en utmaning som vi länge har jobbat med att förenkla. Med Smart passage löser vi nyckelutmaningen genom digital inpassering – snabbt, säkert och tryggt.
Vi lyssnar på dem som kan den senaste tekniken för att rädda liv
Vid hjärtstillestånd är tiden en avgörande faktor – ju tidigare hjälp kan sättas in, desto större är chansen att patienten överlever. Men det är inte enkelt för ambulanserna att nå fram i städernas allt tätare trafik. Tillsammans med Karolinska Institutet och tekniska samverkansparter har vi därför utvecklat drönartransporter med hjärtstartare som ett stöd till ambulansen – allt för att öka överlevnadschansen för patienten.
Vi lyssnar på omvärldens behov och bildar ett nytt bolag
Hela samhället digitaliseras och vi jobbar ständigt för att möta omvärldens krav på tjänster som ligger i framkant. För att stärka vår position som en nytänkande trygghetsaktör bildar vi nu ett eget innovationsbolag. I bolaget utvecklar vi framtidens digitala trygghets- och säkerhetslösningar, alltid i nära samverkan med andra samhällsaktörer och alltid utifrån en dialog med dem som använder våra tjänster.
Vi lyssnar på GPS-signalen för att ge dig en bättre bild av läget
Det finns något som all utryckningspersonal återkommer till när vi utvärderar olika händelser: ju bättre bild de har av läget innan de kommer fram, desto bättre jobb kan de göra på plats. Därför tar vi nu nästa steg i att skapa skarpa lägesbilder genom att använda drönare. Genom video kan drönaren förmedla aktuell information både till våra SOS-operatörer och till utryckningspersonalen.
Vi lyssnar på elever för att skapa idéer för framtidens vård
På Hyper Island (en skola för design och digitala lösningar) lär sig eleverna förstå hur tjänster kan digitaliseras och bidra till en bättre framtid. Vi tycker det är så spännande att vi ville jobba tillsammans med dem kring framtidens sjukvård. Därför samlade vi 100 elever och frågade om de kunde hitta intressanta lösningar som går att förverkliga inom fem år. Läs mer om det spännande resultatet här.
Vi lyssnar på data för att framtidssäkra 112-tjänsten
För att skapa världens bästa larmkedja krävs det att vi hänger med i den tekniska utvecklingen. Därför bygger vi nu en ny teknisk plattform för framtidens 112-tjänst. Med stöd av video, drönare, smarta sensorer och automatisk språkigenkänning ska vi i framtiden kunna agera snabbare och mer effektivt – kanske till och med innan nödsituationen ens har inträffat.