Hjärtstartare via drönare räddar liv

Tillsammans med Karolinska Institutet, Västra Götalandsregionen och företaget Everdrone har SOS Alarm påvisat att akutmedicinska drönartransporter med hjärtstartare fungerar och kan leverera utrustningen snabbare än ambulansen. Pilotprojektet i Västra Götalandsregionen har nu utvidgats till en fjärde drönarbas.

 

När SOS-operatören får in ett larm och misstänker hjärtstopp utförs en rad aktiviteter för att så snabbt som möjligt få räddningsresurser till platsen. Ambulanser och andra resurser larmas med prioritet 1, vilket innebär att det är en akut livshotande händelse. Samtidigt som SOS-operatören via telefon instruerar inringaren om hjärt-lungräddning larmas och dirigeras ambulans till platsen. I områden som täcks in av drönarens flygområde larmas per automatik drönaren samtidigt som de andra räddningsresurserna larmas.

Försöket har visat att tekniken med fördel kan tillämpas bredare i landet. SOS Alarm hoppas nu att tillstånd ska ges för flygningar under hela den tid som flygledningen är bemannad, klockan 8–22, vilket då skulle ge möjlighet att flyga i mörker.

– Vi vet att tiden är avgörande för att få i gång hjärtat, säger innovationsledare Mattias Regnell, SOS Alarm. Vi har SOS-livräddare runtom i landet och hittills har de avdelats så en person hämtar hjärtstartaren och en annan beger sig till den nödställda. Det skulle vara en stor fördel om hjärtstartaren kunde levereras direkt till den livräddare som är närmast.

SOS Alarm undersöker även möjligheten att inhämta lägesbilder med hjälp av drönare, att exempelvis kunna flyga till en olycksplats för att förse både SOS Alarms egna medarbetare och räddningstjänsten med underlag för bättre beslut.