Svenska

112 – nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation. Alla våra SOS-operatörer talar engelska och kan föra samtalet på engelska. Vid behov av en tolk så kopplar vi in en tredje person i samtalet.

Du kan ringa nödnumret 112 dygnet runt från fast eller mobil telefon var du än är i Sverige. Ditt samtal besvaras av en SOS-operatör som ställer frågor för att kunna ge nödvändig hjälp.

Några exempel på frågor:

  • Vad har hänt?
  • Var har det hänt?
  • Vilket telefonnummer ringer du från?

SOS-operatören ställer frågorna för att kunna larma rätt hjälpresurser till rätt plats. Under tiden som hjälpen är på väg kan SOS-operatören behöva ställa fler frågor för att förbereda och förmedla mer information till de hjälpresurser som är på väg.

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa Polisen på 114 14, sjukvårdsupplysningen på 1177 eller informationsnumret vid större olyckor eller kriser 113 13.

112 för tal- och hörselskadade

För dig som är döv, tal- eller hörselskadad finns möjlighet att kontakta 112 via texttelefon eller tjänsten SMS112. Även du som är tillfälligt talskadad, till exempel efter en operation, kan tillfälligt få använda tjänsten SMS112.

SMS112
Vid en nödsituation kan du som har förregistrerat din mobiltelefon för tjänsten SMS112 skicka ett sms till nummer 112 med information om händelsen. I det första meddelandet berättar du kort vad som har inträffat och var det har inträffat (kommun och adress). SOS-operatören kommer sedan via sms ställa kompletterande frågor för att få tillräckligt med information för att kunna skicka rätt hjälp till rätt plats.

Tjänsten SMS112 är endast öppen för dig som är döv, tal- eller hörselskadad och du behöver vara registrerad via SOS Alarms hemsida. Även institutioner som elevhem, förskolor, daghem och liknande med döva elever och/eller personal kan använda sig av tjänsten.

Här hittar du mer information: https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/112-for-tal--och-horselskadade/. 

113 13 – informationsnummer vid olyckor och kriser

113 13 är ett nationellt informationsnummer. Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser. 113 13 är ett stöd för kommuner och andra aktörer för att förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. All information som lämnas ut på 113 13 är verifierad information, det vill säga att den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Från utlandet ringer du +46 77 33 113 13. 

114 14 – Polisen vid icke-akuta händelser

Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser. Det är öppet dygnet runt, alla dagar under året. De som svarar på 114 14 pratar svenska eller engelska. 

1177 – sjukvårdsrådgivning på telefon

Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. Du kan själv läsa om t ex sjukdomar, läkemedel och behandlingar på www.1177.se.

1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. De finns på webb och telefon och har öppet dygnet runt. 

Viktigt meddelande till allmänheten

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) är en varning till allmänheten vid till exempel gasutsläpp, en stor brand eller annan allvarlig olycka. Varnings- och informationssystemet kan också användas för beredskapslarm och flyglarm om landet skulle råka i krig.

Allmänheten kan uppmärksammas om VMA på flera sätt

  • Genom varningssignalen Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) som ljuder med en sju sekunders signal omväxlande med 14 sekunders tystnad under minst två minuter.
  • Varning via radio och tv.
  • Varning genom ett talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området.
  • Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som är adressregistrerade i det drabbade området.
  • Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som befinner sig i området.

Hur man ska agera vid VMA

När du hör signalen eller mottar varningen via telefon ska du:

  • Läsa och följa instruktionerna noga.
  • Gå inomhus.         
  • Stänga dörrar, fönster och ventiler.
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information.

På SVT:s Text-TV sidan 100 anger man när en VMA-situation pågår och hänvisar för mer information till Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.

För att få information vid ett VMA, ring inte till nödnumret 112, ring istället informationsnumret 113 13 eller följ information på www.krisinfo.se.

Signalen faran över

Faran över signaleras med en 30-40 sekunder lång signal. 

Håller du på att lära dig svenska?

https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/utbildningsmaterial/sfi-material/texter-pa-enkel-svenska/ hittar du material där du kan lära dig mer om nödnumret 112. Här lär du dig hur nödnumret 112 fungerar och när du ska ringa informationsnumret 113 13, vilken hjälp man kan få via sjukvårdsrådgivningen 1177 och polisens icke-akuta nummer 114 14.