SOS Alarm om iOS 11 och 112-samtal

I och med Apples senaste uppdatering för iPhones, iOS 11, har funktionen "Nödsamtal SOS" lagts till för att kunna ringa 112 vilket har skapat en del frågor.

Beroende på vilken modell du har går det att använda sidoknappen på din iPhone med ett visst antal tryck, för att ringa ett samtal till ditt lokala nödnummer, inom Sverige blir detta 112. I vissa länder finns möjligheten att dela med sig av sin position när samtalet rings, detta är i nuläget inte möjligt i Sverige på grund av svensk lagstiftning.

En ytterligare funktion har även lagts till som kallas "Medicinskt ID", här finns möjligheten att lägga in medicinskt info om dig själv, inte heller detta är något som i nuläget är möjligt för SOS Alarm att ta del av när du ringer ett 112-samtal. I "Medicinskt ID" har du även möjligheten att lägga till nödkontakter. Dessa personer kommer att få ett textmeddelande om du använder genvägen för "Nödsamtal SOS". Skulle det vara så att du har ringt av misstag är det väldigt viktigt att du avbryter detta utskick, alternativt meddelar dina nödkontakter att du endast ringt av misstag.

Den senaste tiden har vi fått in en hel del felaktiga samtal från anhöriga där det visar sig att en felringning har skett men de anhöriga har blivit oroliga efter att de fått meddelandet och ringt 112. Detta skapar en onödig belastning för våra operatörer och kan resultera i att andra viktiga ärenden får vänta längre.

Här finns mer information om Apple och Nödsamtal SOS: https://support.apple.com/sv-se/HT208076