”Alla ska få hjälp av oss, oavsett fysiska förutsättningar”

Att vara tal- eller hörselskadad ska inte behöva påverka möjligheten att kontakta SOS Alarm.– Vår vision ”Ett tryggare Sverige för alla” gäller alla, säger Madelene Holmblad, en av de SOS-operatörer som svarar på larm via texttelefon och tjänsten SMS112.

Sedan flera år tillbaka erbjuder SOS Alarm personer som är tal- eller hörselskadade två olika möjligheter att larma 112.

– Dels kan de som har texttelefon kontakta oss via den, dels finns möjligheten att larma via tjänsten SMS112, berättar Madelene Holmblad.

Hon jobbar som SOS-operatör på SOS Alarm i Östersund, en av de två centraler som är specialutrustad för att kunna svara på larm-SMS.

– När någon larmar via den tjänsten får jag upp ett chatt-fönster på min skärm där jag ser personens meddelande. Då svarar jag i fönstret och mitt svar skickas som ett SMS tillbaka till personen som har larmat.

För att kunna använda SMS112 måste man först registrera sitt nummer på SOS Alarms hemsida. Sedan finns tjänsten tillgänglig dygnet runt, året runt, precis som larmnumret 112.

För oss handlar det om att alla som behöver hjälp ska kunna be om den, oavsett vilka fysiska förutsättningar man har.
Madelene Holmblad

Men det handlar inte bara om att be om hjälp för egen del. SMS112 och texttelefonen används, precis som nödnumret 112, även för att larma om olyckor som upptäcks.

– Jag minns en gång när vi fick ett larm till SMS112 från en person som hade känt röklukt. Det visade sig att det hade börjat brinna i en fastighet och även om vi senare fick in larm via telefon var det SMS:et som var först.

Vid brand är tiden extremt avgörande för hur stora skadorna blir och Madelene Holmblad är mycket tacksam över att SMS-larmet kom så snabbt som det gjorde.

– Hade de här tjänsterna inte funnits, om tal- och hörselskadade inte hade kunnat höra av sig till oss, då hade det fördröjt hela insatsen och människor hade kunnat komma till mycket stor skada.

Precis som när SOS-operatörerna tar emot larm via telefon finns strukturer och rutiner att följa när det kommer in larm via SMS.

– Men det är en större utmaning att ta in situationen i de här fallen. I vanliga fall kan vi få ut mycket information bara genom att lyssna på inringaren, till exempel hur andningen låter, men här måste vi skapa oss en bild av vad som händer enbart via textinformationen.

Madelene Holmblads tips till användare är därför att försöka vara så tydliga som möjligt när de hör av sig och att först och främst vara beredd på att svara på vad som har hänt och var.

– Men viktigast att ta med sig är att alla kan få hjälp via oss, oavsett hur man kan förmedla sig.

Text: Karin Asare
Foto: Erik Ardelius

Relaterat innehåll