”När det verkligen gällde ställde alla upp så att vi kunde klara situationen”

När terrordådet i Stockholm inträffade tog SOS Alarm emot 700 samtal inom loppet av några timmar. Medarbetare som vanligtvis inte arbetade på larmcentralen den dagen ryckte in för att klara av den höga belastningen. Mitt i händelsernas centrum befann sig Oskar Nirblad. Som ambulansdirigent såg han till att rätt hjälp kom till rätt plats.

”En lastbil kör över folk på Drottninggatan”. Så inleddes det första samtalet som nådde SOS Alarm om terrordådet den 7 april. Klockan var 14.53 och bara några minuter senare var det första vårdteamet på plats. Det var ambulansdirigent Oskar Nirblad som ansvarade för insatsen att skicka ut de 17 enheter i form av ambulanser, läkarbilar och psykiatriska vårdteam som var där den dagen.

– Jag fattade direkt att det var något allvarligt, säger Oskar. Även om ingen uttalade ordet terrordåd förstod jag att det var ett troligt scenario. En lastbil i hög hastighet på en gågata kan bara vara fel.


Som ambulansdirigent är Oskar Nirblad, tillsammans med sina kollegor, ansvarig för att koordinera Stockholms alla ambulanser och övriga vårdtransporter så att de används så effektivt som möjligt. När attacken på Drottninggatan inträffade handlade det om att snabbt bedöma omfattningen trots att ingen inledningsvis visste exakt vad som hade hänt.

 Under tiden Oskar fick information om det första larmet fullkomligt överöstes SOS Alarm av samtal. Den första timmen kom det in dubbelt så många samtal jämfört med en vanlig fredag. 317 stycken. Medarbetare från andra delar av huset strömmade in till den stora sal där operatörer och ambulansdirigenter arbetar. Alla ville bidra med det de kunde. 


– Det blev en viss stämning i rummet. Våra chefer och andra yrkesgrupper på SOS Alarm kom snabbt in i lokalen, lediga bord fylldes med kollegor som ville avlasta oss och snart var det smockfullt. Det var självklart för alla att hjälpa till, säger Oskar.

– Sedan kändes det speciellt, att allt som skedde hände ovanför våra huvuden. Vi arbetar under jord mitt i city.

Den mest intensiva delen av räddningsarbetet pågick i ett par timmar men insatsen höll på till sent på kvällen. Hela tiden fortsatte Oskar Nirblad att hålla kontakt med den som hade ledningsansvaret på plats för att serva med de resurser som behövdes och hålla koll på vilket sjukhus som var minst belastat för stunden. Framåt halv elva på fredagskvällen gick Oskar av sitt pass. Då hade han precis som så många andra på SOS Alarm fortsatt att jobba långt efter att arbetsdagen tagit slut.

 

I sådana här situationer vill man stanna kvar och slutföra jobbet. Inte lämna över det till en kollega.


När Oskar tänker tillbaka på den 7 april är det just den där viljan att bidra som präglade hela räddningsinsatsen. SOS Alarm samlade sin personalstyrka, poliser och sjukvårdpersonal som var lediga ryckte in och sjukhusen sattes i katastrofläge för att kunna ta emot skadade.

– När det verkligen gällde ställde alla upp så att vi kunde klara av situationen, säger Oskar. Det märktes tydligt både ute på fältet och hos oss på SOS Alarm. Det var häftigt att se.

Text: Camilla Carlsson
Foto: Evelina Carborn