PTS Samtalsförmedlande tjänster
Det finns tre samtalsförmedlande tjänster i Sverige. Det är tjänsterna Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal. Syftet med tjänsterna är att underlätta för personer med vissa funktionsnedsättningar att ringa och bli uppringda på likvärdiga villkor som andra. Tjänsterna kan bland annat användas för att ringa 112, 1177, 113 13 och 114 14.
Lättläst version samt version på teckenspråk finns längre ner på sidan
Texttelefoni.se – samtal mellan tal och text förmedlas
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan tal och text, och på engelska mellan tal och text. Personen som använder text i samtalet ringer med texttelefon, mobilapp eller med tjänstens webb. Motparten i samtalet använder telefon eller mobil. En förmedlare förmedlar samtalet i båda samtalsriktningar. Texttelefoni.se gör det även möjligt att använda tjänsten med hjälp av punktskrift.
Samtal till 112 är prioriterade i tjänsten och besvaras före andra samtal. 112 når man med analog texttelefon på 019-760 69 05, med digital texttelefon på SIP-adressen 112@texttelefoni.se, via mobilappar och tjänstens webb.
Mer information om Texttelefoni.se och om hur tjänsten fungerar finns på tjänstens webbplats www.texttelefoni.se. Det går bra att vända sig till deras kundtjänst för ytterligare information.
Bildtelefoni.net – samtal mellan tal och teckenspråk förmedlas
Bildtelefoni.net förmedlar samtal mellan talad svenska och svenskt teckenspråk. Personen som använder teckenspråk i samtalet ringer med bildtelefon, mobilapp eller med tjänstens webb. Motparten i samtalet använder telefon eller mobil. En teckenspråkstolk förmedlar samtalet i båda samtalsriktningar. Även viss distanstolkning ingår i tjänsten. Bildtelefoni.net gör det även möjligt att använda tjänsten med hjälp av punktskrift.
Samtal till 112 är prioriterade i tjänsten och besvaras före andra samtal. 112 når man med bildtelefon på SIP-adressen 112@tolk.sip.nu, via mobilappar och tjänstens webb.
Mer information om Bildtelefoni.net och om hur tjänsten fungerar finns på tjänstens webbplats www.bildtelefoni.net. Det går bra att vända sig till deras kundtjänst för ytterligare information.
Teletal – samtal mellan tal och svårförstått tal förmedlas och samtalsstöd ges
Teletal förmedlar samtal på svenska mellan tal och svårförstått tal, samt ger samtalsstöd. Båda samtalande parter använder telefon eller mobil. De samtalande parterna har direkt kontakt med varandra och en tolk ger stöd vid behov.
112 når man med telefon eller mobil på 020-22 11 44. Det är samma telefonnummer som används för alla typer av samtal.
Mer information om Teletal och om hur tjänsten fungerar finns på tjänstens webbplats www.teletal.se. Det går bra att vända sig till deras kundtjänst för ytterligare information.
Att ringa upp någon via tjänsterna med telefon eller mobil
Då någon av tjänsterna behövs för att genomföra telefonsamtal ringer man upp tjänstens telefonnummer med en telefon eller mobil. När man kommer fram till tolk eller förmedlare säger man vem som ska ringas upp. Ibland är det på ett telefonnummer och ibland på en så kallad SIP-adress. En SIP-adress ser ut ungefär som en e-postadress. Tolken eller förmedlaren kan hjälpa uppringaren att komma igång om hen är osäker på hur tjänsten fungerar.
Tjänsterna kan användas utan registrering eller förbokning. Samtalsförmedlingen kostar inget extra, utöver operatörens eventuella samtalsavgifter.
Viktiga telefonnummer som man kan ringa via tjänsterna
Tjänsterna kan bland annat användas för att ringa till:
112 – nödsituationer med fara för liv, egendom eller miljö
1177 – rådgivning med sjuksköterska och hänvisning inom vården vid sjukdom
113 13 – få eller lämna information vid större olyckor eller kriser
114 14 – kontakt med polisen för att göra en anmälan eller lämna tips och upplysningar.
Denna information är framtagen av Post- och telestyrelsen (PTS), i samverkan med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Krisinformation.se, SOS Alarm Sverige, Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) och Institutet för språk och folkminnen (Isof).
PTS ansvarar för att samtalsförmedlande tjänster finns för att alla i Sverige ska kunna ringa till varandra oberoende av funktionsförmåga. Tjänsterna utförs av flera leverantörer på uppdrag av PTS.
Lättläst version
Hjälp att ringa
Om du har en funktionsnedsättning
kan du få hjälp att ringa och att bli uppringd.
En förmedlare eller tolk hjälper dig
och den du pratar med
att få samtalet att fungera.
Hjälpen heter samtalsförmedlande tjänst.
Det finns tre olika tjänster
som hjälper till att förmedla samtal.
Det är Texttelefoni, Bildtelefoni och Teletal.
Läs mer om tjänsterna nedan.
Du kan använda tjänsterna
utan att registrera dig någonstans eller boka i förväg.
Det kostar lika mycket
som att ringa ett vanligt samtal.
Du behöver veta telefonnummer
eller SIP-adress till den du ska ringa.
En SIP-adress ser ut ungefär som en e-postadress.
Tolken eller förmedlaren kan hjälpa dig
om du är osäker på hur tjänsten fungerar.
Tjänsterna är viktiga för att alla i Sverige
ska kunna ringa till varandra.
Följande nummer är bra att känna till och går att nå via tjänsterna:
Ring 112 om du snabbt behöver hjälp av polis,
brandkår eller ambulans. Ring bara i nödsituationer.
Ring 1177 om du är sjuk och behöver råd
från en sjuksköterska eller få hjälp att söka vård.
Ring 113 13 – om du vill ge eller få information
vid stora olyckor eller kriser.
Ring 114 14 – om du vill prata med polisen
men det inte är bråttom.
Myndigheten Post- och telestyrelsen
har ansvar för tjänsterna.
Texttelefoni – Samtal mellan text och tal
Du som behöver ringa ett samtal
genom att skriva text kan göra det på tre olika sätt.
Via app
På hemsidan www.texttelefoni.se
Med en texttelefon
När du ringer upp med hjälp av Texttelefoni
berättar du för en person som kallas förmedlare
vem du vill ringa till.
Förmedlaren ringer upp den du vill prata med
och gör om text till tal och tal till text.
På så vis kan ni ha ett samtal.
Den som använder tal ringer
med vanlig telefon.
Ni kan prata och skriva på svenska,
eller prata och skriva på engelska.
Texttelefoni funkar även för dig
som använder punktskrift.
Du kan läsa mer om de olika sätten
att ringa på www.texttelefoni.se.
Där står också hur du kan kontakta kundtjänst
om du vill fråga något.
Texttelefoni svarar på nödsamtal till 112 före andra samtal.
Ring 112 med analog texttelefon
genom att slå 019-760 69 05.
Ring 112 med digital texttelefon
med SIP-adressen 112@texttelefoni.se.
Ring 112 via app eller via hemsidan.
Bildtelefoni – Samtal mellan teckenspråk och tal
Du som behöver ringa ett telefonsamtal
med hjälp av teckenspråk
kan göra det på tre olika sätt.
I appen Bildtelefoni.net
På hemsidan www.bildtelefoni.net
Med en bildtelefon
När du ringer med hjälp av Bildtelefoni
berättar du för en tolk vem du vill ringa till.
Tolken gör om teckenspråk till tal
och tal till teckenspråk.
På så vis kan ni ha ett samtal.
Den som använder tal ringer
med vanlig telefon.
Bildtelefoni fungerar för
svenskt teckenspråk och svenskt tal.
Du kan läsa mer om de olika sätten
att ringa på www.bildtelefoni.net.
Där står också hur du kan kontakta kundtjänst
om du vill fråga något.
Bildtelefoni svarar på nödsamtal till 112 före andra samtal.
Teletal – Stöd i samtal
Om du behöver stöd och tolkning under telefonsamtal
kan du få hjälp av Teletal på svenska.
Teletal kan hjälpa dig och den du pratar med att
tolka otydligt tal och svåra ord
ge stöd för minnet
anteckna vad som sägs i samtalet
och skicka hem det till dig
klara av telefonväxlar
ge trygghet och stöd
Både du och den du ringer till
använder vanliga telefoner.
Ring 020-22 11 44. Då får du berätta
för en tolk vad du behöver hjälp med.
Tolken ringer upp personen som du vill ringa
och hjälper till i samtalet när det behövs.
Du kan läsa mer om tjänsten på www.teletal.se.
Där står också hur du kan kontakta kundtjänst
om du vill fråga något.
112 når man med telefon eller mobil på 020-22 11 44.
Det är samma telefonnummer som används för alla typer av samtal.
