Med tjänsten Händelseinformation får du snabbt information om händelser i samhället som kan påverka din organisation. Med korrekt informationen baserat på 112-ärenden skapar vi förutsättningar för att du ska kunna ta rätt beslut.
Händelseinformation i realtid
SOS Alarm hanterar dagligen stora mängder värdefull information om olyckshändelser och tillbud i samhället. Det är händelser som i större eller mindre utsträckning kan påverka människors vardag på olika sätt. Därför kan vetskap om dessa händelser vara värdefullt för många intressenter.
Bra informationsförsörjning skapar möjlighet att förutse konsekvenser och därmed förutsättningar för att fatta rätt beslut.
Som abonnent på Händelseinformation får du en ständigt uppdaterad lägesbild inom valda geografiska områden genom automatiserad information om ärenden som kommer in till SOS-centralerna, i princip i realtid.
→ Tjänsten erbjuder information om händelser där räddningstjänsten är inblandad
→ Informationen innehåller vad som hänt, var och när
→ Informationen är filtrerad ur sekretessynpunkt

För vem?
Tjänsten är avsedd för följande intressentgrupper:
→ Stat, kommun och landsting - offentliga kunder med behov av information på grund av sina uppdrag och ansvarsområden
→ Företag - privatägda företag med kritisk eller känslig verksamhet
→ Service Providers - kunder vars affärsidé handlar om att förmedla och distribuera informationstjänster.
→ Massmedia

Du väljer innehållet
Som abonnent väljer man både informationsinnehåll och hur det ska presenteras, utifrån sin organisations behov. Det finns fyra grundpaket att välja mellan, men det går även att skräddarsy efter unika behov.
→ All Räddning
→ Räddning exklusive automatlarm
→ Brandinformation
→ Trafikinformation
Därefter tar man ställning till vilken geografisk täckning tjänsten ska hämta information från, och slutligen hur du som kund vill ta del av informationen, exempelvis via e-post eller sms.

Etiska förhållningsregler
SOS Alarm har en hög etisk profil och vi följer en strikt policy. Här följer några av SOS Alarms etiska förhållningssätt.
→ Vi lämnar inte ut information om personuppgifter eller medicinska hälsotillstånd. Ett särskilt filter tar även bort utpekande adressinformation för ärenden på privata adresser.
→ Vi lämnar inte ut information om händelser involverande självmord eller sjukvårdlarm.
→ Vi lämnar inte ut övrig sekretessbelagd information exempelvis för ärenden när räddningstjänsten står i beredskap på en polisinsats.
→ Vi lämnar inte ut information om händelser som avser övningar.