Fem samtal om bränder i Kalix i maj
Under den senaste månaden tog SOS Alarm emot fem samtal om bränder i Kalix kommun, vilket är tämligen normalt för maj historiskt sett.
I maj tog SOS Alarm emot fem 112-samtal om bränder i Kalix. Det är inte långt från det historiska snittet för månaden.
Maj är, historiskt sett, en månad då SOS Alarm tar emot fler samtal om bränder än under resten av året. Månadssnittet för maj ligger på 7,7 samtal i Kalix. Juni och juli är de månader då antalet samtal brukar vara högst, medan oktober har varit lugnast under de senaste åren.
Även i Norrbottens län var maj tämligen normal gällande samtal om bränder.
Bland kommunerna i länet tog Arjeplog emot flest samtal om bränder under förra månaden om vi beaktar kommunernas storlek. Kalix tog emot näst minst samtal i Norrbottens län. Bara Älvsbyn hade färre samtal.
– Vi konstaterar att 112-samtalen om bränder ligger på en tämligen normal nivå i kommunen under maj. Vi följer statistiken löpande och för att fånga upp eventuella förändringar, säger Göran Bertilsson på SOS Alarm.