Vårt viktiga uppdrag

På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Vi jobbar ständigt för att alla i Sverige ska vara trygga  

SOS Alarm grundades 1973 genom ett samarbete mellan svenska staten, kommunerna och de dåvarande landstingen. Syftet var att skapa en centraliserad och effektiv nödkommunikation för hela Sverige.

Mycket har hänt sedan dess. Men trots en ständigt föränderlig värld är vår ledstjärna densamma nu som då: Alla i Sverige ska känna sig trygga.

Vi ägs gemensamt av svenska staten och Sveriges kommuner och regioner – och för att möta framtidens utmaningar krävs beredskap och ett fortsatt nära samarbete.

Med en central roll inom samhällets krisberedskap erbjuder vi ett oberoende tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering. Med lägesanalyser, omfattande informationsflöden och avancerad teknik hanterar vi larm och koordinerar hela Sveriges hjälpinsatser vid olyckor, kriser och samhällsstörningar.

Vi jobbar för att skydda nationella, regionala och privata intressen och vid höjd beredskap agerar vi för att skydda samhällskritisk verksamhet.

I nära samarbete med våra kunder och samarbetspartners förstärker vi hela den svenska trygghetskedjan.

Vår livsviktiga verksamhet är inte möjlig utan våra kompetenta medarbetare. Oavsett händelse agerar vi professionellt, enligt protokoll och evidens, och med ett stort engagemang.

Tillsammans är vi många som står redo, rustade för att skydda liv, egendom och miljö. Dygnet runt, året om. Vi är hela Sveriges larmcentral.

Vår vision 

Ett tryggare Sverige för alla.

Vår mission

Rätt hjälp på rätt plats i rätt tid – dygnet runt, årets alla dagar.