116 000 – journummer för försvunna barn
EU-gemensamt journummer för att anmäla försvunna barn.
Vad är 116 000?
Som medlem i EU har Sverige krav på att ha ett EU-gemensamt journummer för att anmäla försvunna barn.
Socialdepartementet ansvarar för journumret 116 000 i Sverige och har genom alarmeringsavtalet mellan SOS Alarm och Justitiedepartementet sedan 2013 tilldelat SOS Alarm uppdraget att utföra tjänsten. Journumret är tillgängligt dygnet runt, året om, oavsett i vilket EU-land du befinner dig.
Så fungerar journumret 116 000
På journumret 116 000 kan du dygnet runt:
- anmäla om ditt barn försvinner.
- anmäla att du hittat ett barn som är anmält försvunnet.
- anmäla om du påträffar ett barn som är vilse eller som har kommit bort från sin familj.
- söka information om ditt försvunna barn.
Observera att det i ärenden rörande anmälan om försvunnet eller upphittat barn går lika bra att ringa nödnumret 112. Med barn avses åldrarna 0-18 år.
För att nå journumret för försvunna barn, slå 116 000 utan riktnummer. Samtalet är kostnadsfritt.
Vad händer när jag ringer 116 000?
SOS Alarm besvarar journumret. SOS-operatörerna hanterar samtalen till 116 000 likt ett 112-samtal, men ställer frågor enligt ett särskilt intervjustöd. SOS-operatören ställer endast några få frågor innan samtalet kopplas vidare till polisen som sedan gör en djupare intervju.
SOS-operatörerna talar svenska och engelska. Vid behov av annat språk finns tillgång till tolktjänst dygnet runt. Beroende på vilket språk det gäller kan det dock dröja flera minuter innan tolk kan förmedlas för det aktuella språket.
Utveckling av tjänsten
SOS Alarm arbetar tillsammans med flera aktörer inom såväl offentlig verksamhet som frivilligorganisationer gällande barnfrågor för att utveckla tjänsten vidare. Arbetet syftar till att tillvarata all kunskap som de olika aktörerna har och säkerställa att journumret fyller en viktig roll i samtliga åtgörarled.
Fakta om 116 000 i EU
Direktivet om samhällsomfattande tjänster kräver av EU:s medlemsstater att de ska:
- främja de särskilda 116-numren.
- se till att slutanvändare med funktionshinder kan använda 116-nummer.
- se till att medborgarna får adekvat information om förekomsten och användningen av 116-nummer, särskilt riktad till personer som reser inom EU.
- garantera att medborgarna har tillgång till numret 116 000 för försvunna barn.
Läs mer om 112 och andra viktiga nummer
-
112
Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.
-
113 13
113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.
-
114 14
114 14 är numret för icke akuta polisärenden. Ring 114 14 vid brott och händelser som inte är pågående eller akuta.
-
1177
1177 är numret för sjukvårdsrådgivning. Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska.
Senast uppdaterad