Behandling av personuppgifter
På den här sidan kan du läsa om hur SOS Alarm behandlar dina personuppgifter. Den registrerade kan bland annat få information om vilka personuppgifter vi behandlar, varför vi behandlar dem och vilka bestämmelser som gäller för behandlingen.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är exempelvis ditt namn, personnummer och din adress. Som personuppgift räknas också sådana uppgifter som din IP-adress och uppgifter om dina kostpreferenser eller om du är medlem i ett fackförbund. Som du märker är definitionen omfattande och gäller alla uppgifter som ensamt eller gemensamt kan peka ut dig som individ.
Vad är en behandling av en personuppgift?
En behandling av en personuppgift är exempelvis lagring, kopiering, förstöring och vidaresändning. Även denna definition är mycket omfattande.
Vem har ansvaret för behandlingen?
SOS Alarm ansvarar för och bestämmer över behandlingen av dina personuppgifter i de flesta fall. När du ringer in till nödnumret 112 är det SOS Alarm som ansvarar för personuppgiftsbehandlingen till dess att eventuell överlämning sker till annan part, såsom räddningstjänst. I dessa fall är det den region som tar över ditt samtal som ansvarar för personuppgiftsbehandlingen.
Hur vi behandlar dem kan du läsa om i denna beskrivning. Vi måste följa dataskyddsregler exempelvis dataskyddsförordningen och dataskyddslagen när vi behandlar dina personuppgifter. Du kan läsa mer om dataskyddsreglerna på www.imy.se.
Hur samlar vi in personuppgifter?
SOS Alarm hanterar Sveriges nödnummer 112 på uppdrag av regeringen. Denna hantering är av allmänt intresse och SOS Alarm behandlar personuppgifter vid denna hantering, där den rättsliga grunden utgörs av det allmänna intresset. Vi samlar in de personuppgifter som lämnas till oss, till exempel när du ringer till nödnumret 112, när du skriver under ett avtal med oss, när du lämnar dina uppgifter via ett kontaktformulär, när du ansöker om ett jobb hos oss, när du gör en anmälan av vår webbplats eller när du använder våra digitala kanaler. Våra digitala kanaler är vår webbplats, mina sidor, våra appar, våra sociala medieroch vår karriärsida.
Kategorier av personuppgifter vi behandlar
Vi behandlar en mängd kategorier av personuppgifter:
- När du som privatperson kontaktar nödnumret 112 behandlar vi exempelvis kategorierna namn, personnummer, sjukdomstillstånd, postadress, telefon, e-post och geografisk position.
- När du som privatperson surfar in på vår webbsida, laddar ner någon av våra appar, ansöker om jobb på SOS Alarm eller anmäler dig till ett nyhetsbrev behandlar vi exempelvis kategorierna namn, företagsnamn, telefon, e-post, geografisk position, intresseområde och eventuellt inskickade frågor.
- När du representerar en av våra företagskunder behandlar vi kategorierna namn, användar-id, kontaktuppgifter, intresseområde och företagsnamn. För att läsa mer om exakt vilka kategorier som behandlas i respektive avtalsrelation hänvisar vi till kundavtalet mellan oss och din uppdragsgivare.
Rättslig grund
Vi behandlar dina personuppgifter som du lämnat för att:
- Kunna leverera våra tjänster till dig enligt avtal.
- Fullgöra en rättslig förpliktelse, exempelvis om vi måste aktivera personuppgifter för att en lag kräver det.
- Efter en intresseavvägning, där vårt intresse av att behandla dina personuppgifter vägs mot ditt intresse av integritetsskydd, denna grund används ofta vid marknadsföring.
- Du samtyckt till behandlingen, exempelvis när du som företagsrepresentant anmält dig till ett av våra kundevent.
Hur använder vi informationen om dig?
Dina personuppgifter används för att:
Privatpersoners personuppgifter
När du som privatperson ringer till nödnumret 112 kommer vi att använda dina personuppgifter för att hjälpa dig i den situation du befinner dig i. Vi behöver också spela in samtalet när du ringer till nödnumret 112 för att kunna göra en utvärdering av vår insats. När vi behandlar din geografiska position är det för att säkerställa att du kan nås av relevant information baserat på var du befinner dig.
När du använder våra appar eller tjänster hämtas geografisk position endast om du är inloggad i en app eller är tillgänglig i en tjänst, samt att du har platstjänster påslagen. Denna information delas inte vidare utan hanteras specifikt för att tillhandahålla relevant information till dig som användare i respektive tjänst.
Företagsrepresentanters personuppgifter
När du som företagsrepresentant lämnar dina personuppgifter till oss behandlar vi dem för att tillhandahålla tjänster och fullgöra avtal och våra uppdrag, samt för att utveckla och förbättra tjänster och produkter. Dina personuppgifter kan komma att användas vid direktmarknadsföring och vi analyserar din interaktion med våra kommunikationskanaler (webbplats/e-post) för att kunna anpassa våra erbjudanden och rikta information som vi tror kan vara relevant för just dig. Du har rätt att när som helst avanmäla dig från fortsatt kommunikation.
Vi behandlar dina personuppgifter genom att vi gör urval och genomför kundundersökningar, för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra tjänster och produkter som vi kan erbjuda samt våra processer och metoder. Vi behandlar dina kunduppgifter och ärendeuppgifter, såsom att vi hanterar din ärendehistorik, för att kunna tillhandahålla kundservice, för att kunna tillhandahålla vår självservice och för att ständigt kunna utbilda våra medarbetare, samt förbättra vårt arbetssätt för att på så vis alltid kunna erbjuda dig bästa möjliga service. När du kontaktar oss kan kommunikationen komma att analyseras.
Skydda dina personuppgifter och hålla vår information och vår verksamhet säker
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna tillvarata säkerheten för alla våra tjänster, produkter och elektroniska kommunikationsnät, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsten eller produkten och/eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker med mera. Vi behöver också behandla personuppgifter för att kunna skydda besökares, patienters, SOS Alarms rättigheter, egendom eller säkerhet.
Skyldighet enligt lag
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer. Exempelvis sparar vi underlag i enlighet med bokföringslagen och lagen om elektronisk kommunikation.
Vem ser din information?
Underleverantörer
Vi anlitar underleverantörer (och i vissa fall bolag inom vår koncern) för att kunna leverera våra tjänster och utföra våra uppdrag. Det innebär att även de behöver viss information om dig som privatperson eller företagsrepresentant. Dessa parter får dock inte använda dina personuppgifter för något annat ändamål än för att tillhandahålla tjänsten eller produkten på de villkor som vi anger. Dina personuppgifter kan även behöva behandlas när det är du som ber dessa underleverantörer att göra det. Ett exempel på detta är när du uppger dina personuppgifter till vår betalningstjänst-leverantör för att kunna hantera en betalning.
Övriga mottagare
Vi lämnar även uppgifter om dig till andra mottagare där vi enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldiga att lämna ut uppgifter exempelvis Polisen, Socialtjänsten och Haverikommissionen.
Dina rättigheter rörande din information
Du har rätt att begära ut information från oss om de av dina personuppgifter som vi behandlar. Din begäran till oss ska vara skriftlig och kan skickas via e-post eller brev.
Om någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig kan du begära att vi rättar, ändrar eller tar bort den. Du kan även närsomhelst återkalla ditt samtycke.
SOS Alarm har ett dataskyddsombud som du kan kontakta genom att skicka e-post till adressen dataskyddsombud@sosalarm.se. Dataskyddsombudet kan hjälpa dig att förstå dina rättigheter och besvara eventuella frågor.
Vill du inte längre att vi använder dina uppgifter för att kontakta dig, skickar dig löpande information eller besvarar dina eventuella frågor är du välkommen att skicka e-post till dataskyddsombud@sosalarm.se. Är du inte nöjd med hanteringen av dina personuppgifter så kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) på ww.imy.se. Sök på ”lämna ett klagomål”.
På IMY:s webbplats kan du som är anställd på SOS Alarm göra en visselblåsning om du anser att vi inte lever upp till dataskyddslagstiftningen. Adressen är ww.imy.se, sök på ”visselblåsning”.
Hur länge behandlar vi dina personuppgifter och var behandlar vi dem?
Vi behandlar dina personuppgifter bara så länge som det behövs. Behandlingstiden beror på i vilket syfte vi behandlar dina personuppgifter.
När det gäller marknadsföring behandlar vi dina uppgifter till dess att du drar tillbaka ditt samtycke eller två år efter att vi avslutat kundrelationen med din arbetsgivare.
Vårt nyhetsbrev får du till dess du själv avslutar din prenumeration genom att använda länken längst ner i mejlet.
Kakor (cookies)
Kakor är en slags kod som vår webbplats placerar på din dator eller mobiltelefon.
Läs mer om hur vi använder kakor här.
Kamerabevakning i SOS Alarms lokaler
Rättslig grund och ändamål
Näringsidkare får behandla dina personuppgifter i proaktivt- och utredande syfte bedriva kamerabevakning för att förebygga brott (avskräcka) alternativt underlätta utredningsarbete när brott skett, bedriva kamerabevakning.
Ändamålet med vår behandling genom kamerabevakning är att i första hand avskräcka personer att begå brott mot SOS Alarm och i andra hand underlätta utredning i det fall brott har begåtts.
Vi bedriver inte kamerabevakning på platser dit allmänheten har tillträde och därför gör vi bedömningen att vi inte behöver något tillstånd enligt kamerabevakningslagen.
Behandling/arkivering
Grundregeln är att inspelat material sparas i 2 månader, därefter spelas det med automatik över.
I den mån vi behöver behandla dina personuppgifter genom att arkivera inspelningen, exempelvis om ett brott begås mot oss mot någon annan i våra lokaler, ska inspelningen som innehåller personuppgifter separeras i den mån det går.
Material får aldrig behandlas under en längre period än vad det finns ett konkret behov för. När vi formellt lämnat över inspelat material till Polismyndigheten spelas materialet över. I vissa fall kan det inspelade materialet ingå i en internutredning och då behandlas inspelningen till dess att internutredningen gallras.
Frågor om ljudupptagning
Ljudupptagning utöver samtal till 112 förekommer inte.
Kontaktuppgifter
Våra kontaktuppgifter är SOS Alarm Sverige AB, organisationsnummer 556159-5819, adress Sveavägen 145, 113 46 Stockholm.
Har du några synpunkter eller frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter går det bra att kontakta vårt dataskyddsombud via e-post på adress dataskyddsombud@sosalarm.se.
Du kan också kontaktar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du har frågor eller vill lämna klagomål.
Senast uppdaterad