Personuppgifter

SOS Alarm ansvarar för behandlingen av personuppgifter och använder de i enlighet med villkoren nedan och Personuppgiftslagen (SFS 1998:204), samt från den 25 Maj 2018, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).

Rättslig grund

SOS Alarm använder de personuppgifter som du lämnat i syfte att kunna uppfylla sina tjänsteleveranser mot dig så effektivt som möjligt enligt avtal, för att fullgöra en rättslig förpliktelse, efter en intresseavvägning, där SOS Alarms intresse av att utföra en behandling av uppgifter vägs mot ditt intresse av integritetsskydd, eller för att du samtyckt till behandlingen.

Typ av information som vi samlar in

Om du aktivt registrerar dina uppgifter, kontaktar oss eller deltar i tävlingar via webbsidan samtycker du till att SOS Alarm sparar dina uppgifter som t ex namn, personnummer, företagsnamn, postadress, telefon, e-post, andvändar-id och ev. fråga.

Hur använder vi informationen som vi har om dig?

Personuppgifter används för att: 

Tillhandahålla och fullgöra avtal och våra uppdrag, samt för att utveckla och förbättra tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter och trafikuppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster och produkter till dig, fullgöra avtal och tillvarata våra rättigheter enligt avtalet. Vi behöver exempelvis kunna identifiera dig som kund, han¬tera dina beställningar, hantera dina fakturor och betalningar för tjänsten och/eller produkten, kreditupplysning, registervård, felsöka och åtgärda fel, hantera synpunkter och reklamationer av tjänster och produkter samt säker¬ställa att tjänsten når avsedd mottagare.

Vi behandlar kunduppgifter, såsom att vi gör urval och genomför kundundersökningar, för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra tjänster och produkter som vi kan erbjuda dig samt våra processer och metoder. Vi behandlar dina kunduppgifter och ärendeuppgifter, såsom att vi hanterar din ärendehistorik, för att kunna tillhanda¬hålla kundservice, för att kunna tillhandahålla vår självservice, och för att ständigt kunna utbilda våra medarbetare samt förbättra vårt arbetssätt för att på så vis alltid kunna erbjuda dig bästa möjliga service. När du kontaktar oss kan kommunikationen komma att analyseras.

Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter och ärendeuppgifter för att kunna tillvarata säkerheten för alla våra tjänster, produkter och elektroniska kommunikationsnät, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsten eller produkten och/eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker m.m., eller för att skydda SOS Alarms, våra användares eller andras rättigheter, egendomar och säkerhet.

Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer och för att kunna tillvarata våra intressen

Vi behandlar dina kunduppgifter och ärendeuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer, exempelvis sparar vi underlag i enlighet med bokföringslagen och lagen om elektronisk kommunikation.

Vem ser din information?

Underleverantörer eller till bolag i vår koncern som behandlar uppgifter för vår räkning
Vi anlitar underleverantörer och i vissa fall bolag inom vår egen koncern för att kunna leverera våra tjänster och utföra våra uppdrag. Det innebär att även de behöver viss information om dig som kund. Dessa parter får dock inte använda dina personuppgifter för något annat ändamål än för att tillhandahålla tjänsten eller produkten, utföra våra uppdrag eller på de villkor som vi anger det kan även vara när det behövs för att agera i enlighet med dina anvisningar (t.ex. att uppge dina personuppgifter till våra betalningstjänsteleverantörer för att kunna hantera en betalningsinstruktion), eller när dina data ingår i anonymiserade och aggregerade datamängder, så att det inte går att identifiera dig personligen via dem.

Övriga mottagare

Vi lämnar även uppgifter om dig till andra mottagare där vi enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldiga att lämna ut uppgifter.

Dina rättigheter rörande din information

Du har rätt att begära ut information från oss om de av dina personuppgifter som vi behandlar. Din begäran till oss ska vara skriftlig och undertecknad av dig och ska göras på papper. Om någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig kan du begära att vi rättar, ändrar eller tar bort den. Du kan även närsomhelst återkalla ditt samtycke.

SOS Alarm har även ett Dataskyddsombud som du kan kontakta på: dataskyddsombud@sosalarm.se

Vill du inte längre att vi använder dina uppgifter för att kontakta dig, skickar dig löpande information eller besvarar dina ev. frågor är du välkommen att skicka e-post till kundsupport112@sosalarm.se. Är du inte nöjd med hanteringen av dina personuppgifter så kan du vända dig till datainspektionen.

Hur länge behåller vi informationen och var sparar vi den?

Vi behåller din information så länge som vi betraktar den som nödvändig för de syften som beskrivs ovan, eller så länge som lagen tillåter det. Vi förvarar din information på servrar som vi har kontroll över och som huvudsakligen finns inom den europeiska unionen.

Cookies (kakor)

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska besökaren på en webbplats informeras om att webbplatsen använder cookies. Användaren ska också ges möjlighet att hindra cookies. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du ändra inställningarna i din webbläsare (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Netscape, Safari m fl) så att den inte tillåter cookies.

Om du inte vill att kakor lagras på din dator kan du stänga av funktionen, det gör du i din webbläsares inställningar. Då lagras inga kakor men du kommer inte heller att kunna använda vissa funktioner på webbplatsen. Om du inte vill att dina besök på SOS Alarms webbplats ska visas i Google Analytics statistik kan du använda så kallade opt-out tillägg till din webbläsare.

Google Analytics "Opt-out" tillägg till webbläsare, på engelska 
Sekretesspolicy på Google Analytics webbplats

Analysverktyg för webbstatistik

SOS Alarm använder webbanalys för att samla in statistik om hur vår webbplats används. Vi samlar inte in data om individuella besökares personuppgifter. IP-nummer lagras inte. Vi använder inte den insamlade datan i något kommersiellt syfte och vi sprider inte heller vidare den till andra parter.

Vi kan inte spåra en individuell besökare genom webbanalysverktyget. Eftersom vi inte gör det begär vi inte samtycke om personuppgiftsbehandling. Om du trots detta inte vill att vi ska samla in data från din webbläsare, kan du välja bort detta:

IP-anonymisering i Google Analytics på Googles webbplats