Krishantering och krisberedskap för företag

När en krissituation inträffar behöver information snabbt förmedlas till rätt instans hos rätt aktör samt löpande uppdateras och koordineras. Vi har lång erfarenhet av att hantera olyckor och kriser som ett stöd för företag, organisationer och myndigheter som snabbt behöver hjälp vid kris.

Därför ska du välja krisberedskapstjänster från SOS Alarm

  • Kapacitet vid höjd beredskap

    Vi är tränade att agera utifrån olika nivåer av hot mot vårt samhälle.

  • Lång erfarenhet

    Vi har lång erfarenhet av att hantera kriser och är en säker och trygg partner.

  • Hög tillgänglighet

    Vi finns tillgängliga dygnet runt, årets alla dagar, för din trygghet.

En del av samhällets krisberedskap

I vårt alarmeringsuppdrag från staten ingår att vara en del av samhällets krisberedskap. Vi har därför en särskild krisberedskapsavdelning, KBA, som dedikerat arbetar med frågan. De förmedlar relevant information om händelser till och från krisberedskapssystemets aktörer för att säkerställa en effektiv och samordnad kommunikation. KBA fungerar som en samverkansfunktion mellan myndigheter som har en tjänsteman i beredskap, så kallad TiB, och andra offentliga aktörer genom att erbjuda en enkel kontaktväg som alltid är nåbar när krisen är framme.

Vi hjälper företag att koordinera krisinformation

När krisen är ett faktum säkerställer vi att krisinformation vidareförmedlas via talmeddelanden, sms eller e-post och kallar samman de personer eller roller du önskar till samverkanskonferenser. Vår krisjour koordinerar informationen kring händelsen och ger din organisation beslutsunderlag för att hålla er informerade och kunna skapa er en relevant lägesbild för ökad krisberedskap.

Exempel på hur vi kan stötta i en krishantering

  • Förmedla kontakter med andra organisationers TiB-funktioner för snabb samverkan.
  • Sammankalla er krisorganisation och vid behov skyndsamt organisera en samverkanskonferens med de deltagare du utser.
  • Uppmärksamma er på händelser i närheten som kan påverka verksamheten och underlätta er förmåga att förebygga eller hantera en uppkommen situation.

 

Vanliga frågor om krisberedskap

  • SOS Alarm och krisberedskap

    I videon får du lära dig om SOS Alarms förmåga att hantera oförutsedda händelser. Vår krisberedskapsavdelning arbetar dygnet runt, årets alla dagar med att bevaka händelser som sker i vår omvärld och tar fram data som kan bidra till aktörens lägesbild. Genom deras arbete får vi i ett tidigt skede indikationer på händelser som sker i samhället vilket vi förmedlar vidare till rätt aktör som snabbt ser till att åtgärd vidtas. Det kan handla om allt från bussolyckor till terrorattentat och stora bränder. 

Jag vill veta mer, kontakta mig!

Fyll i dina uppgifter nedan så hör vi av oss till dig.

Fler relaterade tjänster

  • Händelseinformation

    Händelseinformation är vår omvärldsbevakningstjänst som meddelar om utvalda blåljushändelser.

  • SOS.larm

    Det smidigaste sättet att förmedla larm, felanmälningar och ärenden är via vår mobilapp SOS.larm. Den underlättar och effektiviserar kommunikationen vid exempelvis tilldelning av uppdrag eller inkallning av beredskapspersonal.

  • Särskilt objekt

    Tjänsten uppmärksammar dig på inträffade händelser så att du snabbt kan agera och påbörja ditt krisarbete. Med en skräddarsydd och särskild larmplan förmedlar vi specifika rutiner till hjälpresurser vid ett 112-ärende som rör ditt objekt.

Senast uppdaterad