112 för tal- och hörselskadade

För dig som är tal- eller hörselskadad finns möjlighet att kontakta nödnumret 112 via tjänsten SMS112 eller Post- och telestyrelsens förmedlingstjänster. Även du som är tillfälligt tal- eller hörselskadad, exempelvis efter en operation, kan använda tjänsten SMS112. Om du behöver stöd i samtalet kan du ringa 112 via förmedlingstjänsten Teletal.

Lyssna

SMS112

Tjänsten SMS112 är endast öppen för dig som är döv, tal- eller hörselskadad och du behöver anmäla dig i förväg via SOS Alarms hemsida. Även institutioner som elevhem, förskolor, daghem och liknande som har elever eller personal som är döva kan använda sig av tjänsten.

Vid en nödsituation kan du som har registrerat din mobiltelefon för tjänsten SMS112 kommunicera direkt till nödnumret 112 via sms. I det första meddelandet berättar du kort vad som har inträffat och var det har inträffat (kommun och adress). SOS-operatören kommer sedan att ställa kompletterande frågor via sms för att få tillräcklig med information för att kunna skicka rätt hjälp till rätt plats.

Här registrerar du dig för tjänsten SMS112

På följande sidor kan du registrera dig, ändra uppgifter eller säga upp tjänsten via formuläret som du hittar på vardera sida.

Inom några dagar, normalt 1-3 arbetsdagar, efter att du har anmält dig skickas ett sms till det telefonnummer du registrerat med ett meddelande om att tjänsten är klar att använda.

Samtal via samtalsförmedlande tjänster

Det finns tre samtalsförmedlande tjänster i Sverige – Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal. Syftet med tjänsterna är att underlätta för personer med vissa funktionsnedsättningar att ringa och bli uppringda på likvärdiga villkor som andra.

Tjänsterna kan bland annat användas för att ringa 112, 1177, 113 13 och 114 14.

Läs mer om samtalsförmedlande tjänster här.

Frågor

Frågor om registreringen ställs till SOS Alarms kundcenter via e-post: kundsupport112@sosalarm.se.

In English

This information is available in English.

Så arbetar SOS Alarm för att göra 112 tillgängligt för alla

SOS Alarm ska bidra till ett tryggare Sverige för alla. Vi arbetar därför för att alla, oavsett rörelse- eller orienteringsförmåga, ska kunna nå nödnumret 112 på likvärdiga villkor. Sedan några år tillbaka arbetar vi också med en plan för att uppfylla EU:s lagkrav kring det.

Enligt EU-lag ska personer med nedsatt funktionsförmåga kunna nå nödnumret 112 på ett likvärdigt sätt som andra. Det är EU:s regelverk för elektronisk kommunikation och EU:s tillgänglighetsdirektiv, som börjar gälla under 2025, som tar upp hur det ska göras möjligt. Under 2022 började en intern arbetsgrupp på SOS Alarm att arbeta med en plan för att uppfylla lagkraven.

Ska införa realtidstext

Som ett första steg planerar vi att uppfylla kravet om att införa realtidstext (förkortas RTT). Det innebär att man från en smartphone ska kunna ringa 112 som ett vanligt samtal, men där man aktiverar text i realtid för att kunna chatta med en 112-mottagare på SOS Alarm. Det görs i realtid, tecken för tecken. SOS Alarm planerar att införa realtidstext under hösten 2025.

Ersätter nuvarande sms-tjänst till 112

När text i realtid är infört kommer det på sikt att ersätta den nuvarande tjänsten SMS112 – det vill säga möjligheten för döva och tal- eller hörselskadade att kommunicera med 112 via sms. Eftersom den nödkommunikationen ofta tar lång tid att genomföra så är realtidstext ett mycket snabbare sätt att kommunicera. Ett tidigare EU-projekt har visat att man vinner mycket tid, vilket förstås är viktigt i en nödsituation.

EU-lagstiftningen kring realtidstext är inriktad på målgruppen döva, hörselskadade och talskadade. Men funktionen som SOS Alarm ska införa kommer finnas tillgänglig för alla. Därför förväntar vi oss även samtal via realtidstext från allmänheten i stort.

Nästa steg – video med teckentolk

Nästa steg blir att införa video med teckentolk under 2027, med förutsättning att mobiloperatörerna kan erbjuda video. Genom ett koncept som kallas ”Total konversation” ska realtidstext, video och ljud då kunna användas samtidigt.

Omfattande teknisk utveckling krävs

Under planeringsarbetet har vi haft kontakt med andra parter som är nödvändiga för att allt ska fungera. Det är framför allt mobiloperatörerna som är viktiga. Men även leverantörerna av operativsystem, som Apple och Google, eftersom mobiltelefonen måste ha möjlighet att använda realtidstext och video, och då mobilnätet måste kunna hantera och skicka vidare 112-anropet till SOS Alarm.

För att kunna hantera realtidstext, och senare även video, krävs en omfattande utveckling av SOS Alarms tekniska plattform. Det vill säga det system dit larm till 112 tas emot och hanteras. SOS Alarm har en tät dialog med leverantören av systemet. En första version av nödvändig utrustning har även levererats och ska testas ihop med mobiloperatörerna. Det arbetet startar under hösten 2024.

Läs mer

  • Teckenspråk

    Här hittar du samhällsinformation om nödnumret 112 samt Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) på teckenspråk.

Senast uppdaterad