Snabb kontakt med larmoperatör
Enligt Boverkets regler måste nya och renoverade hissar ha hisslarm med talförbindelse till en larmcentral. Med vår lösning möter du alla aktuella krav. Att fastna i en hiss kan vara en traumatisk upplevelse för många. Därför är det skönt för den drabbade att snabbt kunna få kontakt med en larmoperatör som kan försäkra om att hjälpen är på väg och lugna den drabbade.
Det händer vid ett hisslarm
Operatörerna säkerställer att de som är i hissen mår bra, berättar vad som ska ske och tar sedan telefonnumret till någon i hissen. När operatören har vidtagit nödvändiga åtgärder avslutas samtalet, men den som är fast i hissen kan alltid trycka på knappen igen om det behövs.
Fördelen med våra hisslarm
Om du har ett hisslarm från oss går det att koppla ihop med till exempel brandlarm, kameraövervakning och Smart passage. På så sätt kan du som fastighetsägare skapa ett komplett trygghetspaket för dina hyresgäster och kunder. Du kan såklart enbart använda dig av vårt hisslarm, men du kan när som helst ansluta fler säkerhetsfunktioner till din fastighet. Vi kan även enkelt och skyndsamt skapa ett räddningsärende via 112 om personen i hissen är i akut behov av hjälp.
Hur fungerar våra hisslarm?
När du har ett hisslarm kopplat till SOS Alarm i fastigheten kan den som fastnat kontakta larmcentralen direkt från hissen. Förutom att vi får direktkontakt med personen i hissen får vi också information om adressen. På det sättet kan vi försäkra oss om att skicka rätt hjälp till rätt plats – även om det skulle uppstå språkförbistringar.
För att se till att hisslarmet alltid fungerar utför vi regelbundna provlarm för att testa överföringen. Möjlighet till övervakad larmöverföring finns också mot en extra kostnad, för att snabbt upptäcka fel om anslutningen skulle brytas.
Har du koll på det nya kravet gällande frångänglighet? Vi hjälper dig att säkerställa att kraven följs. Du hittar mer information under sidan för brandlarm.