Enkel och smart nyckelhantering
Med Smart passage slipper du krånglig nyckelhantering för ditt automatiska brandlarm; räddningstjänsten kommer snabbt in i byggnaden med hjälp av en digital nyckel om larmet går.
Så här fungerar Smart passage
Smart passage ersätter behovet av den nyckelhantering som räddningstjänsten och du som fastighetsägare tidigare har haft. Nycklar eller taggar behövs inte längre lämnas till räddningstjänsten, i stället används elektroniska smarta nycklar som endast fungerar på anslutna portar när larmet går.
Tjänsten kostar endast 198 kr/månaden och läggs till på ditt nuvarande automatiska brandlarmsavtal.
Hur ansluter jag mig?
För att ansluta dig till Smart passage behöver du se till att uppgradera ditt passersystem eller byta ut låscylindrarna i dina portar. Det kan din installatör hjälpa dig med. Du hittar en lista på Smart passage-certifierade installatörer på vår partnersida.
När installationen är klar och tjänsten är tillagd till ditt automatiska brandlarmsavtal är Smart passage aktiverat och börjar fungera vid nästa utryckning.
-
Lundbergs fastigheter om fördelarna med Smart passage
Lundbergs fastigheter är ett av de fastighetsbolag som har installerat Smart passage i sina fastigheter. Att slippa komma ihåg att uppdatera nycklar till räddningstjänsten underlättar vardagen berättar Conny Svensson som till vardags arbetar som teknisk förvaltare på Lundbergs fastigheter. Lundbergs vill ligga i framkant då det gäller säkerhet och trygghet. Med Smart passage vet de att räddningstjänsten kommer in i fastigheten direkt när de kommer fram till adressen, och snabbt kan påbörja sitt jobb. Det är prisvärt, enkelt och ökar tryggheten säger Conny.
Tre fördelar med Smart passage
- Du kan känna dig trygg med att räddningstjänsten kommer in i byggnaden direkt vid ankomst. På så sätt minskar risken för kostsamma fastighets- och personskador.
- Du slipper krånglig nyckelhantering och ansvaret att se till att räddningstjänsten har rätt nyckel till dina byggnader.
- Du behöver inte oroa dig för att nycklar ska hamna i orätta händer. Direkt efter avslutat larm tas den tillfälliga accessen bort.
Det här händer när larmet går
- Tjänsten aktiveras antingen genom att ditt automatiska brandlarm skickar en larmsignal till vår larmcentral, eller genom att någon ringer till 112.
- Utryckningsfordon skickas då till platsen.
- De smarta nycklarna i fordonet aktiveras och ger access till låsen i din byggnad så att räddningstjänsten kan åtgärda larmet enligt ordinarie rutiner.
- Efter hanterat larm lämnar räddningstjänsten fastigheten och de smarta nycklarna upphör att fungera.
Framtidens nyckelhantering är digital
Därför har vi, tillsammans med räddningstjänster över hela landet, tagit fram Smart passage som är en digital inpasseringstjänst. Smart passage är en tilläggstjänst för dig som fastighetsägare och som har automatiska brandlarm.
Tjänsten innebär att SOS Alarm säkerställer att räddningstjänsten får behörighet till byggnaden under räddningsinsatsen vid ett brandlarm. Detta fungerar både när larmet kommer via ett samtal till 112 eller automatiskt.
Det sker genom att nyttja det befintliga passersystemet och/eller med smarta låscylindrar som installeras i byggnaderna.
Har du frågor kring ditt automatlarmsavtal eller ytterligare funderingar kring Smart passage kan du alltid kontakta oss på Kundcenter.
Om du inte har automatlarm men vill ansluta dina låssystem till Smart Passage, kontakta vår samarbetspartner Amido.
Vart finns Smart passage idag?
Dessa räddningstjänster använder det digitala inpasseringssystemet Smart passage, läs mer på deras respektive hemsidor: