Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om 112-appen. Dessutom finns tips på hur du bäst felsöker under rubriken Felsökning.

Komma igång

Vilka funktioner finns i appen?

Kontakta SOS Alarm
Du kan enkelt ringa 112 via appen. Om du sparar ditt telefonnummer i appen skickas din position automatiskt till SOS Alarm. Du måste tillåta att appen får se din position för att positioneringen ska fungera.

Se och dela din position
Du kan se din egen position på appens startsida så att du kan läsa upp den för 112-operatören eller dela den med anhöriga.

Få information om händelser
Det finns flera typer av information/händelser som skickas ut via appen:
– VMA (Viktigt meddelande till allmänheten)
– Krisinformation och samhällsinformation
– Händelser i din närhet
– Förebyggande information och tips från SOS Alarm
– Veckans lägesbild

Vilka händelser du får information om beror på var du befinner dig. När du gett appen tillåtelse att se din mobils position så avgör den om du ser en viss händelse eller inte.

Hur laddar jag ner appen?

Har du en iPhone laddar du ner 112-appen från App Store här.

Har du en Android laddar du ner 112-appen från Google Play här.

Vilka uppgifter behöver jag ange för att kunna använda appen?

Du behöver inte ange någon personlig information för att börja använda appen. Om du registrerar ditt telefonnummer så får SOS Alarm din position automatiskt när du ringer 112.

Hur kan jag anpassa innehåll och funktioner?

Spara telefonnummer
Spara ditt telefonnummer i appen. Då skickas din position automatiskt till oss när du ringer 112.

Anpassa notiser
Du kan välja om du får en notis eller inte när information om händelser skickas ut i appen. För VMA (Viktiga meddelanden till allmänheten) kan du välja inställningen Notis alarm för VMA. Då larmar telefonen även i ljudlöst läge.

Spara information
Du kan välja att spara informationposterna så att du enkelt kan hitta och läsa dem senare. De sparas under din profil. Händelser går inte att spara.

Dela händelser
Du kan välja att dela en händelse via telefonens inbyggda delningsfunktion.

 

Felsökning

Appen fungerar inte – hur kan jag felsöka?

Här är några enkla tips du kan göra själv om appen inte fungerar:

1. Starta om telefonen.
2. Starta om appen.
3. Kontrollera mobilens inställningar för 112-appen. Du behöver tillåta notiser samt att appen får använda din position.
4. Beroende på mobil/modell kan du behöva starta om appen efter att du gjort en förändring, t ex för hur appen får använda din position.
5. Kontrollera att du har den senaste versionen av appen. I App Store och på Google Play hittar du information om vilken som är den senaste versionen.

Jag upplever att appen drar mycket batteri.

Appen använder din plats även när den inte är öppen och det kan minska batteritiden. Appen är utvecklad för att dra så lite batteri som möjligt men beroende på telefonmodell och operativsystem så kan batterianvändningen variera. 

Jag får ingen information om händelser via appen.

Kontrollera att du har positionering påslagen. Om positioneringen inte är påslagen så skickas inga händelser till din mobil. 

Appen visar fel position

Appen använder GPS som är det mest tillförlitliga systemet för att bestämma en position. Dock finns felmarginaler även med GPS som kan bero flera olika faktorer, en är på kvaliteten på uppkopplingen.

Det står Ingen internetanslutning i ett gult fält längst upp på skärmen

Det kan uppstå när telefonen kopplar mellan wifi och mobila nätet. Öppna fliken Aktuellt i appen och uppdatera sidan genom att swipa nedåt. Då ska varningen försvinna. Detta är ett känt beteende som vi jobbar på att förbättra.

Jag har fått ett sms med en verifieringskod jag inte beställt

I SOS Alarms nya 112-app måste man verifiera sitt telefonnummer. SMS:et du har fått har skickats till dig av misstag när en användare skrivit in fel telefonnummer. De kan inte registrera ditt nummer utan koden. Du kan radera SMS:et.

Jag lyckas inte logga in i appen

Kontrollera att du har laddat ner rätt app, SOS Alarm har flera. 112-appen är den som har mörkblå ikon och den kräver inget inlogg.

Jag kan inte ladda ner appen i App Store eller Google play

Det kan bero på landstillhörigheten på ditt Googlekonto eller telefonnummer. Vi kommer att göra appen tillgänglig i fler länder inom kort så håll utkik i Google play eller App Store och ladda ner efter nästa uppdatering.

En händelse jag såg för ett litet tag sedan har plötsligt försvunnit.

Händelser syns i appen så länge de pågår. När händelsen markerats som avslutad i SOS Alarms system syns den inte längre i appen.

Jag fick en notis om en händelse men nu kan jag inte hitta den.

När en händelse inträffar i det område där du befinner dig får du en notis. Notisen och händelsen förvinner när händelsen inte längre är aktuell.

Jag får inga VMA via appen.

Kontrollera att du har positionering påslagen. VMA (Viktigt meddelande till allmänheten) skickas enbart till dig om du har positionering påslagen eftersom din position används för att bestämma vilka VMA som ska skickas till din mobil. 

Hur vet jag vilken version av appen jag har?

Under fliken Profil och Vanliga frågor om appen hittar du information om vilken version du har installerad. 

Jag hör ingen ljudsignal när jag får ett VMA i telefonen.

Under inställningar kan du välja inställningen Notis alarm för VMA. Då larmar telefonen även i ljudlöst läge.

Jag hör ingen ljudsignal när jag får meddelandet om en olycka.

Kontrollera att du inte har mobilen i ljudlöst läge.

Min kompis fick en notis om en händelse i närheten men inte jag.

Det kan bero på flera olika saker – att du inte har positionering påslagen, att din telefon är i flygplansläge eller att du saknar internetuppkoppling via dataanslutning eller WiFi.

Distributionen av notiserna kan även påverkas av hur bra mobiltäckning du hade när notisen skickades eller om du endast befann dig under en mycket kort tid i området där notisen gick ut.

Om problemet kvarstår, prova åtgärderna under "Appen fungerar inte – hur kan jag felsöka?".

Vart hör jag av mig om jag har frågor eller problem?

Hittar du inte svar på din fråga här kan du mejla oss på 112appen@sosalarm.se.

 

Om appen

 

 

Hur fungerar positioneringen?

Din mobils GPS-position skickas regelbundet till SOS Alarm men sparas inte. Positionen används för att bestämma vilka händelser som ska skickas till din mobil. Din position skickas på nytt om du förflyttar dig mer än 500 meter under fem minuter. Om du inte har godkänt att appen ska få tillgång till din position så skickas ingen GPS-information till SOS Alarm, inte heller när du ringer 112 från appen. 

Kan ni se min position om jag ringer 112 via appen?

Ja, SOS Alarm kan se din position om du har tillåtit 112-appen att få tillgång till positionen och om du har registrerat ditt mobilnummer i appen. Då kommer SOS Alarm att kunna se din position snabbare. 

Vilka händelser får jag information om?

Du får information om bränder och trafikolyckor som rapporterats in till 112 samt VMA (Viktigt meddelande till allmänheten). Du ser inte händelser som skyddas av patientsäkerhetslagen och sekretesslagen.

Hur kan döva och andra funktionshindrade använda appen?

Den app som finns tillgänglig just nu är en tidig version där vi ha gjort ett urval av funktioner och i den finns ingen chattfunktion eller liknande. Appen kommer att utvecklas löpande utefter den feedback vi får. Tills vidare kan du som är tal- eller hörselskadad använda SMS112. Läs mer på https://www.sosalarm.se/viktiga-telefonnummer/112/112-for-tal--och-horselskadade/

Varför kan man inte skicka video via appen?

Eftersom video och bilder skulle behöva hanteras i hela 112-samtalsprocessen så är det en större fråga som vi arbetar med på lång sikt.

Fungerar appen med Siri och Voiceover?

Appen är anpassad för VoiceOver men i dagsläget inte anpassad för Siri.

Fungerar appen i Apple watch?

112-appen finns inte för Apple watch men däremot kommer du att få alla notiser från appen till klockan.

Vilka är de tekniska kraven för att använda appen i mobilen?

iPhone
Appen är optimerad för iPhone X och iOS 12 men stödjer iOS version 10 till 12 och ska fungera på alla iPhone-modeller från 5S och framåt.
Observera att viss funktionalitet endast kommer att vara kompatibel för iOS 12.0 och uppåt.

Android
Alla mobiler som använder mobiloperativsystem OS Lollipop 5.0 (API nivå 21) och uppåt.
Appen är optimerad för OS 8 Oreo (API nivå 26).

Är 112-appen den primära kanalen för VMA?

Nej, VMA kan skickas ut via flera andra kanaler, t ex radio och sms. Sveriges Radio P4 är fortsatt den primära kanalen för VMA.

Kan jag själv välja inom vilket område jag får händelseinformation?

Nej, i dagsläget går det inte att välja. Du får information om alla händelser som inträffar inom ett visst avstånd från där du befinner dig. Avståndet är olika för olika typer av händelser. Vid VMA anges avståndet från händelse till händelse.

Fungerar appen om jag inte har en dataanslutning?

För att kunna ta emot notiser behöver du antingen ha en fungerande dataanslutning eller vara ansluten till ett WiFi-nätverk. Om din mobil är i flygplansläge så kan den varken ta emot eller skicka information. 

På vilka språk kan jag använda appen?

I dagsläget finns appen endast på svenska. Det beror framför allt på att bakomliggande system förser appen med information på svenska utan fördröjning. Denna information går inte att översätta automatiskt på ett bra sätt utan att riskera att värdefull information går förlorad för mottagaren. Vi tittar på att hitta en lösning som översätter informationen utan att fördröja utskicket av händelsen. 

Fungerar appen utomlands?

Din position registreras om GPS och datatrafik är påslaget i telefonen. Händelser kommer inte att skickas till dig eftersom appen bara hanterar händelser inom Sverige. Information som skickas ut till alla användare kommer även till den som befinner sig utomlands. 

Fungerar appen om jag har en teleoperatör från ett annat land?

112-appen är anpassad för den svenska marknaden men bör fungera bra även med utländska teleoperatörer. Det kan finnas begränsningar vad gäller exempelvis möjligheten att skicka med din position när du ringer 112 från appen. 

Kan jag använda appen för att kontakta 112 i Sverige om jag är i ett annat land?

Nej, du kan inte ringa 112 i Sverige via appen när du är utomlands. Om du befinner dig i ett EU-land där 112 är det nationella nödnumret kommer du att nå detta men din position kommer inte att kunna ses av operatören.

Kan appen användas i läsplatta?

Nej, appen är inte anpassad för läsplattor. 

 

Sekretess och säkerhet

Spelar ni in mitt samtal?

Alla samtal till 112 spelas in. Om du ringer 112 via appen kommer ditt samtal att hanteras på samma sätt som när du ringer 112 från en fast telefon. 

Visar ni information om mig om jag är inblandad i en händelse?

Positionen för vissa typer av händelser används men ingen personlig information skickas ut kopplad till händelsen. Till exempel så visas aldrig vårdärenden i appen eftersom den informationen skyddas av patientsäkerhetslagen.

Sparar ni min position?

SOS Alarm ser bara din position när du ringer 112 från appen. Den position vi använder för att skicka ut information om händelser är anonymiserad och kan inte kopplas till dig. Varje gång vi hämtar din telefons position på nytt raderas den föregående positionen.

Sparar ni mitt telefonnummer om jag ringer 112 via appen?

Det telefonnummer du registrerar och veriferar i appen sparas lokalt i din mobiltelefon och skickas bara till SOS Alarm när du ringer 112 från appen. Då hanteras telefonnumret på samma sätt som när du ringer 112 från en fast telefon.