Lättläst: 112 för dig som har svårt att höra eller tala

Om du är döv eller har svårt att höra eller 

tala kan du kontakta 112 på flera sätt. 

 

Kontakta 112 med sms 

Du kan använda tjänsten SMS112. 

Då skickar du sms till 112. 

Du behöver först registrera din mobil på SOS Alarms webbplats. 

 

Så fungerar SMS112

Berätta i sms: 

  • Vad som har hänt.

  • Var du är.

SOS-operatören skriver frågor till dig i sms. 

Du svarar i sms. 

 

Andra sätt att få stöd 

  • Du kan ringa 112 via Teletal om du behöver hjälp i samtalet.

  • Du kan använda PTS förmedlingstjänster. 

  • Du kan använda Realtidstext i samtal med 112.

 

Viktigt att veta

Tjänsten SMS112 är bara för dig som är döv eller

har svårt att höra eller tala. 

 

Anmäl dig här till SMS112:

Anmäl dig till tjänsten SMS112

Senast uppdaterad