Lättläst: Nödnumret 112

112 är Sveriges nödnummer.

Du kan ringa 112 dygnet runt. 

 

Ring 112 när det är akut och du snabbt behöver hjälp av: 

  • Ambulans

  • Brandkår

  • Polis

 

 Ring 112 om:

  • Någon är allvarligt sjuk eller skadad.

  • Du ser ett brott.

  • Du ser att något brinner. 

 

 

När du ringer 112 får du frågor som:

  • Vad har hänt?

  • Var har det hänt?

  • Vilket telefonnummer ringer du från?

 

Du kan få hjälp av tolk om du behöver ett annat språk. 

 

Ring bara 112 när det är akut.

 

Om du ringer 112 i onödan kan någon annan få vänta på hjälp.

 

112 fungerar i hela Europa.

Ringer du 112 i ett annat EU-land får du lokal hjälp.

Senast uppdaterad