Lättläst: Om viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA)

är en varning som går ut i samhället

vid stora olyckor eller kriser.

 

Varningen kan också gå ut som

beredskapslarm om Sverige skulle vara i krig.

 

Så kan ett VMA skickas:

  • Genom utomhussignalen Viktigt meddelande,
    också kallad Hesa Fredrik.

  • Varning i radio och tv.

  • Varning till din fasta telefon om 
    du är i det drabbade området.

  • Sms till din mobiltelefon om du
    är i området som är påverkat.

  • Varning via appar som till exempel
    112-appen eller Krisinformation.

 

Så här ska du göra om det kommer ett VMA:

  • Lyssna och/eller läs instruktionerna.

  • Gå inomhus.

  • Stäng dörrar, fönster och ventiler.

  • Lyssna på Sveriges Radio P4.

  • Läs uppdateringar på SVT:s Text-TV 100
    och Text-TV-sidan 599.

 

Ring inte nödnumret 112 för att få mer information.

Ring i stället informationsnumret 113 13

eller läs på www.krisinformation.se

 

Test av utomhussignalen för VMA:

Signalen för Viktigt Meddelande

och Faran över testas klockan 15.00

den första helgfria måndagen i

mars, juni, september och december.

 

Vid testet ges även information

i radion samt i 112-appen.

Testet skickas inte via SMS.

Senast uppdaterad