Smart passage gör nyckelhanteringen för räddningstjänsten och fastighetsägare smidigare och säkrare - och skapar förutsättningar för effektivare insats vid brand.
Ökad säkerhet med digital inpassering
Smart passage är en digital inpasseringstjänst som riktar sig till Sveriges räddningstjänster och till er som har automatbrandlarm kopplade till SOS Alarm. Vid utryckning på ett automatlarm aktiveras en temporär behörighet för inpassering på det specifika objektet så att räddningstjänsten kan ta sig in utan att oroa sig för felaktiga nycklar. Med Smart passage gör vi en förflyttning från hantering av fysiska nycklar, till en digital nyckelhantering som är smidigare och säkrare för alla parter. Det sparar administrativ tid och skapar förutsättningar för effektivare insatser.
”Nyckelhantering för oss är en del av vår vardag. Vi har till och med haft en medarbetare som åkt runt och provat nycklar, och det är mycket som inte fungerar. Det skapar en osäkerhet att man inte har rätt nyckel och en frustration om man blir stående utanför. Då får vi börja resa stegar och undersöka innan vi kan bryta upp dörren.”
- Peter Karlsson, enhetschef, Solna brandstation
Temporär behörighet för inpassering
Smart passage bygger på att både fastigheter och räddningstjänstens fordon utrustas med teknik som möjliggör digital inpassering. På objektet anpassas det redan befintliga passagesystemet eller installerar man nytt, och i fordonet placeras en syncstation med tillhörande digital nyckel och passerkort. När larmet går tilldelas specifik behörighet för inpassering i både objektets passagesystem och i räddningsfordonet.
När räddningstjänsten når fram till byggnaden är behörigheten aktiv både på det specifika objektet samt kringliggande objekt med Smart passage installerat som räddningstjänsten kan behöva komma in i. Behörigheten är endast aktiv under pågående larm och stängs sedan av, vilket innebär att borttappade nycklar inte längre är ett problem.
Smidigare nyckelhantering
Nyckelhantering är en utmaning som räddningstjänsten handskas med dagligen. Varje brandstation har ofta ett stort antal nycklar som måste hållas uppdaterade, vilket inte alltid fungerar. Det innebär att det finns en risk för att nyckeln inte fungerar när man kommer till ett objekt vilket kan skapa en ständig känsla osäkerhet kring nyckelhanteringen och fördröja insatsen.
Dessutom finns risken för borttappade nycklar, vilket är förenat med stora kostnader för att byta ut låsen. Med Smart passage undviker man tidskrävande och omständig administration av fastighetsnycklar.
Effektivare insats
Med den digitala behörigheten som administreras av SOS Alarm försvinner risken att räddningstjänsten blir stående med felaktiga nycklar utan att snabbt kunna komma in. Dessutom slipper räddningstjänsten åka en omväg till stationen för att hämta nycklar om larmet går när de redan befinner sig ute på vägarna. Det är värdefull tid som kan sparas i en akut situation. Smart passage handlar om att skapa förutsättningar för att effektivisera insatsen vid en akut händelse.
Här hittar du vanliga frågor och svar om Smart passage.
Att ansluta sig som automatlarmskund
Om du inte har en installatör kan du antingen kontakta en installatör här eller ta kontakt med SOS Alarm på kundcenter@sosalarm.se