113 13 - det nationella informationsnumret

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser eller om du har generella frågor kring coronaviruset som inte handlar om sjukdomssymptom.

En normal dag inkommer ca 10 000 samtal på nödnumret 112 och ca 20–30 samtal på informationsnumret 113 13. Under coronapandemin har samtalsmängden ökat på båda numren.

Under 2019 inkom 10 028 samtal till 113 13. När 2020 är till ända så kommer drygt 680 000 samtal ha ringts till 113 13. För att klara av denna extrema ökning av antalet samtal så har vi förstärkt bemanningen. Under vissa tider räcker vi dock inte till vilket leder till att det kan vara väntetid innan du får svar.

Behöver du information med anledning av covid-19 ber vi dig därför att i första hand söka informationen själv via någon av länkarna längre ned på denna sida. Om du har ytterligare frågor, eller behöver hjälp med att hitta information, är du välkommen att ringa det nationella informationsnumret 113 13. Vi svarar på dina frågor dygnet runt.

Observera att även vi på 113 13 använder informationen på myndigheternas webbplatser för att svara på era frågor. 

Följ Folkhälsomyndighetens rekomendationer för att minska smittspridningen:

 

113 13 - Nationellt informationsnummer för stora olyckor och kriser. Ger svar på allmänna frågor kring coronaviruset som ej är symptom- eller vårdrelaterade, om du inte själv kan hitta information via webben. Observera att 113 13 använder myndigheternas webbplatser som underlag för att svara på frågor. 

1177 - Sjukvårdsrådgivning via telefon. Stanna hemma om du känner dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber. Stanna hemma tills du är frisk och ytterligare två dagar. De allra flesta som blir sjuka behöver inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv. Följ egenvårdsråd på 1177.se. Ring telefonnummer 1177 om du behöver sjukvårdsrådgivning, inte för allmänna frågor.

 

Nödnumret 112 är endast till för akuta tillstånd som kan vara livshotande och ska ej användas för frågor om coronaviruset. 

Om 113 13

113 13 är ett nationellt informationsnummer som infördes i Sverige 2013. Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.

113 13 har tagits fram på uppdrag av regeringen och är ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer för att förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. All information som lämnas ut på 113 13 är verifierad information, det vill säga att den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Den verifierade informationen kommer, beroende på händelse, från kommuner, länsstyrelser, centrala myndigheter eller andra ansvariga aktörer. Ofta kan SOS Alarm, med sin centrala roll i samhället, kort bekräfta att något har inträffat. Men ytterligare information kring händelsen får vi från berörd kommun som meddelar vad medborgaren bör göra eller tänka på.

In English

113 13 is Sweden’s information number in case of major accidents and crises. You can call 113 13 to both leave and receive verified information, and the service is available 24 hours a day. The national information number is used to reduce the burden on the emergency number 112.