SOS Alarm tackar alla som inte ringt 112 i ny kampanj
De flesta svenskar vet att nödnumret i Sverige är 112. Trots detta ligger antalet felringningar och icke-akuta samtal stadigt på 30 % - ungefär 1 miljon samtal om året. SOS Alarm lanserar en ny sommarkampanj för att tacka alla som inte ringer 112 i onödan.
De flesta svenskar vet att nödnumret i Sverige är 112. En undersökning genomförd under våren av Mistat på uppdrag av SOS Alarm visar att 100 % av svenskarna vet vilket nummer man ska ringa i akuta lägen. Trots detta ligger antalet felringningar och icke-akuta samtal stadigt på 30 % - ungefär 1 miljon samtal om året. SOS Alarm lanserar en ny sommarkampanj för att tacka alla som inte ringer 112 i onödan.
– Vi har gjort den här sortens ”ringa rätt”-kampanjer i flera års tid men den här gången ville vi vända lite på budskapet och faktiskt tacka dem som inte ringer oss alls snarare än att skuldbelägga de som ringer fel. Vi tror att det kan bli ett mer lättsamt sätt att närma sig frågan kring felringningar som faktiskt är ett ganska stort problem för våra operatörer och som i slutändan gör att de som ringer 112 i akuta ärenden riskerar att få vänta, säger Jenny Friberg, Inhousebyråledare SOS Alarm.
– Vi är glada att vi får fortsätta göra den här typen av livsviktig kommunikation för SOS Alarm. Det är en seriös kampanj som lyfter riktiga exempel på felringningar. Den här gången fick vi addera en positiv touch som vi hoppas tas emot väl när kampanjen lanseras, säger Meryem Can Bolin, kundansvarig på Spoon.
SOS Alarms inhousebyrå har tagit fram den initiala idén och kampanjen görs i samarbete med Spoon Agency, som stått för koncept, produktion och distribution.
Kampanjstart är den 20 juni och kommer främst synas i digitala kanaler. Dagarna innan midsommar är en av de mest hektiska perioderna på året för SOS Alarm och nödnumret 112.