Allt fler felaktiga larmsamtal med ny teknik
Bilar, klockor och mobiler som larmar nödnumret 112 på egen hand kan rädda liv. Men problemet med felaktiga larmsamtal växer i takt med att allt fler produkter får sensorer som larmar. Den nya tekniken riskerar att uppta resurser i onödan, resurser som skulle behövts på annat håll.

Smarta enheter som klockor och mobiler som larmar 112 automatiskt har funnits några år nu. Problemet med felaktiga 112-samtal genom dessa funktioner blev tidigt kännbart. Men i takt med att det kommer nya funktioner och att de börjar användas av fler blir effekten större. Detta är inte ett svenskt problem utan drabbar enligt SOS Alarm även andra nödorganisationer i Europa.
Apple lanserade redan 2018 tjänsten “fall detection”, som ska larma vid fallolyckor, på ett antal Apple Watch-modeller. Tjänsten “crash detection”, som ska larma vid upptäckt bilolycka, lanserades för iPhone 14 och Apple Watch 8 i Europa i september förra året. Funktionen kombinerar data från gyroskop, platstjänster och mikrofon för att upptäcka aktiviteter som kan tyda på att en olycka eller kollision ägt rum. En liknande tjänst har funnits i Google’s Pixel-telefoner sedan 2019.
– Det positiva är att tekniken kommer kunna hjälpa till att fånga upp dem som av en eller annan anledning inte kan prata. Vi kommer att kunna rädda fler liv. Men den allvarliga baksidan är att det också riskerar att kosta fler liv, eftersom vi har en så hög felprocent på den här typen av larm, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på 112 och krisberedskap på SOS Alarm, och fortsätter:
– Det innebär att om vi ska ta alla larm på allvar kommer vi skicka ut räddningsresurser i onödan ganska många gånger. Konsekvensen blir att personer som behöver hjälp på riktigt riskerar att få vänta.
I oktober förra året blev en kvinna i Sverige räddad av “crash detection” när hon körde av vägen. Bilen hamnade upp och ner och hon fick då hjälp tack vare den automatiska larmningen. Men det finns också exempel på utryckningar som skett i onödan. När ambulans och räddningstjänst åkte på ett larm utanför Borås samma månad, kunde de inte hitta vare sig bilen eller några skadade på platsen.
Kan ge falsk trygghet
Varje år kommer det in över en miljon felaktiga anrop till nödnumret 112, vilket innebär att cirka 30 procent av alla 112-samtal är felaktiga.
– Problemet växer i takt med att allt fler produkter får sensorer som larmar. Även om intentionen är god så finns det en del okunskap hos utvecklarna av smarta prylar om hur själva alarmeringen går till. Vi tar emot många tysta samtal som våra operatörer måste lyssna in på. Detta tar tid och förlänger våra svarstider så att de som verkligen behöver hjälp riskerar att inte komma fram i tid, säger David Ångell, chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm, och tillägger:
– Det är synd, för tekniken är fantastisk om den används på rätt sätt.
Funktionen “fall detection” på Apple Watch ska alltså larma vid fallolyckor med hjälp av gyroskop som mäter rörelse och rotation samt en accelerationssensor. Data från sensorerna utvärderas av algoritmer för att avgöra om ett fall har skett som kan leda till personskada. Men klockan känner inte av alla fall och kan dessutom uppfatta aktivitet med stor kraft som ett fall.
– I fjällvärlden är det ganska vanligt att larm inkommer när folk åker skidor och ramlar. Och i Göteborg har man märkt att det kommer in larm från Liseberg när folk åkt till exempel berg- och dalbanor, säger Björn Skoglund. Han fortsätter:
– Vi kan inte lova att utryckning sker om det kommer in ett tyst samtal från en smart klocka utan vi behöver ha någon slags verifikation på att det är en verklig nödsituation. För den enskilde kan det innebära att man lever i en falsk trygghet och räknar med att det kommer en ambulans om den som bär klockan ramlar. Men det är inte någonting vi kan lova i dagsläget, säger Björn Skoglund.
Hög andel felaktiga larm
I juni kunde SOS Alarm se att antalet felaktiga larmsamtal till 112 hade ökat, från 30 procent till över 40 procent, på bara några månader. Anledningen: en uppgradering som släpptes till Android 13. Det har också visat sig att systemet eCall* inte är så pålitligt som det initialt ansågs vara. Funktionen har räddat liv, men förra året var cirka 75 procent av de eCall-larm som inkom till SOS Alarm felaktiga.
– Vi tog emot 1 656 anrop från eCall och av dem var 418 riktiga händelser som ambulans eller räddningstjänst åkte ut på. Det vill säga 25 procent av samtalen, säger Björn Skoglund.
Snabbare larm via eCall
Hos Anders Lundblad och hans kollegor på Räddningstjänsten Storgöteborg råder det trots de felaktiga larm SOS Alarm vittnar om en positiv inställning till den nya tekniken. De har till exempel vid flera tillfällen fått ett snabbare larm om bilolyckor via eCall än via det 112-samtal som sedan ringts in till SOS-centralen.
– Vi har inte upplevt ny teknik som ett problem och har få erfarenheter av att åka ut på felaktiga larm. Gissningsvis har SOS Alarm gjort ett bra jobb med att rensa bort felaktiga larm så att de inte når oss. Men jag har däremot hört att kollegor i fjällvärlden har en del erfarenheter av att åka ut på felaktiga anrop till följd av de här funktionerna, säger Anders Lundblad, vakthavande befäl på Räddningstjänsten Storgöteborg.
Enligt Apple, som ligger bakom tjänsterna “fall detection” och “crash detection”, kommer det inte gå att undvika felaktiga larm helt. Målet är mindre än en felaktig aktivering per användare och år.
– Det kan låta lite men räknar vi på att vi vid årsskiftet hade cirka 14 miljoner mobilabonnemang i Sverige, varav ungefär 55 procent är kopplade till iPhone, landar vi potentiellt på åtta miljoner felaktiga anrop till 112. Skulle det landa på den nivån innebär det enorma konsekvenser för oss, säger Björn Skoglund.
Leder till osäkerhet
Om “crash detection” misstänker en olycka, larmar enheten först med en ljudsignal för att se om användaren reagerar. Får den ingen respons inom en viss tid, ringer enheten nödnumret 112 och läser upp ett meddelande om att en olycka inträffat. Syntetrösten ger koordinater till platsen, som återupprepas var femte sekund, och kopplar fram samtalet för att SOS-operatören ska kunna prata med den eventuellt skadade.
– Men vad gör vi om det inte finns någon talkontakt? När vi får de här anropen i dag bedömer vi utifrån varje situation om vi ska skicka ut någon eller inte. Men det tar tid och är inte helt kvalitetssäkert. Jag tror att det här leder till en osäkerhet kring hur man ska hantera situationen för larmoperatörerna. Gör jag rätt eller fel, man blir sittande med ett ansvar, säger Björn Skoglund.
Säkert är att den ökande mängden felaktiga automatiserande larm inte är något SOS Alarm kan hantera ensamma, menar Björn Skoglund. Regioner, räddningstjänst och polis behöver samarbeta för att belysa problemet och ensas om en samsyn.
Kläder som larmar
Hur kommer då utvecklingen med den här nya tekniken att se ut framåt? Redan under en konferens Björn Skoglund var på för fem år sedan pratade man om sensorer på kläder och han har även sett en ridhjälm som kunde larma 112.
– Mycket finns redan, även om det inte är lanserat än. Du har ju redan nu sensorer i din smartklocka som mäter till exempel blodtryck och hjärt- och andningsfrekvens så det är klart att det här kommer. Inom fem år kommer det att finnas, säger Björn Skoglund.
David Ångell tror att tekniken kommer att förfinas.
– Kanske blir det i framtiden en kombination av olika typer av sensorinformation som avgör hur allvarligt larmet är. Ljud tillsammans med sensorer som läser av kroppsliga funktioner, säger han.
Dessa saker kan larma 112 automatiskt
Motorfordon. Exempel på funktioner:
- eCall, systemet måste sedan 2018 finnas i alla nya bilmodeller som säljs i EU. Vid krock triggar sensorer ett eCall-larm till 112.
- Ford Sync, egen eCall-lösning utvecklad av Ford. Finns i Sverige sedan 2013. Fungerar ihop med förarens mobil som vid krock larmar 112. Dessa anrop är svåra att följa upp eftersom de, i likhet med larm från smarta mobiler, ser ut som vilka 112-samtal som helst.
- Detecht, en app med eCall-liknande lösning för motorcyklar som identifierar en olycka och larmar 112.
Klockor. Exempel på funktioner:
- Fall detection, finns för senare modeller av Apple Watch i Sverige sedan 2018, Samsung Galaxy Watch sedan 2020 och Google Pixel Watch sedan 2023. Tjänsten ska larma vid fallolycka.
- Crash detection, finns för senare modeller av Apple Watch i Europa sedan september 2022. Funktionen ska larma när den känner av en bilolycka.
Mobiltelefoner. Exempel på funktioner:
- Crash Detection lanserades i september 2022 för iPhone 14 i Europa. En liknande tjänst har funnits på Google’s Pixel-telefoner sedan 2019.
- Apple-tjänsten Fall Detection finns för iPhone i Sverige sedan 2018.
Fler artiklar
-
Översvämningar och vattenbrist
Sommaren ändrade snabbt karaktär, från torka till extrem nederbörd. Översvämningar drabbade flera områden i Sverige och nu märks ett ökat fokus på...
-
Madeleine Raukas – ett år på SOS Alarm
För ett år sedan tog Madeleine Raukas över rollen som vd för SOS Alarm. Vi lät henne reflektera över året som gått.Nu har jag haft förmånen att var...