– Vi omvärldsbevakar och fortbildar både internt och externt i räddningsprocesser, berättar Klaus Heinsvig, verksamhetschef Räddning och Kommun.
112-samtalet är den hjälpsökandes första kontaktpunkt i larmkedjan till att hjälpen anländer. För räddningstjänsten säkerställer SOS Alarm en effektiv utalarmering av samhällets hjälpresurser och är ett stöd för räddningstjänsten vid inkommande 112-samtal. SOS Alarm ska vara den samordnande länken mellan räddningstjänsten och andra hjälpinsatser som till exempel ambulans, polis, fjäll- och sjöräddning. Ett komplext uppdrag som kräver ett skyndsamt och lyhört agerande från SOS-medarbetarna.
Relationsbyggande med räddningstjänsterna
Utöver hanteringen av de akuta händelserna har SOS Alarms avdelning för Räddning och Kommun ett ansvar att ställa krav på verksamhetens kompetens och förmåga att möta framtidens hot och utmaningar. Det sker dels genom utbildningar riktade till den egna personalen, dels genom strategiska och operativa utvecklingsforum tillsammans med de kommunala räddningsförbunden, SKR och MSB. I samtalen står erfarenhetsdelning och samverkansfrågor i fokus.
– I våra etablerade forum kan vi kroka arm med våra räddningspartners i hela larmkedjan. Direktdialogen bidrar till vår omvärldsbevakning och stödjer verksamheten i flera led i frågor som rör bland annat informationsägande, säkerhetsskydd, kvalitet och processer. Det är i grunden en form av relationsbyggande, säger Klaus som leder arbetet internt.
Räddningsåret i korthet – från hot om suicid till översvämningar
Betydelsen och omfattningen av samverkan med de kommunala räddningstjänsterna framgår även i årssiffrorna. Under året tog SOS Alarm emot 148 645 stycken 112-samtal där den kommunala räddningstjänsten behövde aktiveras, varav 92 493 av samtalen hade både räddnings- och vårdbehov.
– Av samverkansärendena mellan räddningstjänst, vård och polis, ses en ökning med 18% i ärenden som gällde ”hot om suicid” jämfört med året innan. Suicidärenden är både tidskrävande och belastande för operatörerna, ibland så långa som 50 till 60 minuter, berättar Klaus.
Vi krokade arm med våra räddningspartners i hela larmkedjan.
Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord ska man alltid ringa 112. Stöd finns även via 1177 och Mind självmordslinjen 90101.
I juni hanterade SOS Alarm 2078 ärenden med bränder ute i terräng, men i juli skiftade vädret och antalet bränder i terräng uppmättes till enbart 515. I augusti hanterades hela 148 översvämningar utomhus. Regnrekord slogs under sommarperioden i Örebro, Västerås, Vadstena, Hudiksvall och flera andra platser, trots den torra junimånaden. Översvämningar drabbade flera områden i Sverige med omfattande skador på hus och hem. Försäkringsbolag blev nedringda av kunder som drabbats av skador på fastigheter och annan egendom, men noterbart är att allvarliga personskador till följd av översvämningarna uteblev.
– Den blöta sommaren bromsade trenden med ett ökat antal bränder i skog och mark under maj och juni. Även om det inte blev så illa som vi först trodde har vi arbetat upp nya beredskapsprocesser som kan aktiveras på kort varsel, avslutar Klaus.