Samtalet till 112 fick Henrik att bli SOS-operatör

Henrik Myrdhén blev färdigutbildad SOS-operatör våren 2023. Ett yrkesval han inte hade tänkt på förrän han en dag ringde nödnumret. Nu kan han inte föreställa sig att arbeta med något annat.

Operatör Henrik tittar in i kameran

Henrik Myrdhén är en av de 350 nya medarbetare som började på SOS Alarm under 2023. Vägen till att bli operatör var däremot långt ifrån självklar.

– Jag har arbetat inom LSS i femton år. Problemlösningsförmåga och människokännedom är två viktiga egenskaper som jag haft nytta av inom LSS och på SOS Alarm, förklarar Henrik.

Henrik arbetar som operatör från SOS-centralen i Östersund, men får av 112-numrets nationella karaktär svara på samtal som rings in från hela landet. Som SOS-operatör är Henrik den hjälpsökandes första kontakt innan hjälpresurserna är på plats.

– Under utbildningen lärde vi oss samtalsmetodik och fick medlyssna. Det är skönt att ha den kunskapen med sig in i arbetet för vi vet aldrig vad nästa samtal handlar om. 

24% av samtalen hanteras av fler än en operatör

I 24% av alla samtal med hjälpsökande deltar mer än 1 operatör, som mest 10 personer förutom den hjälpsökande.

Operatören roll är att säkerställa vad som har inträffat och samt den hjälpsökandes position. Arbetet sker däremot aldrig ensamt. Även om inringare enbart får prata med Henrik, så finns ett större team av kollegor som bidrar till att bedöma vårdbehov, larma och dirigera ambulanser till olycksplatsen.

– När det började brinna på min förra arbetsplats, ett LSS-boende, var jag så imponerad av det professionella bemötandet av SOS-operatören. Det fanns en person som metodiskt guidade mig från början till slut. Hur kunde en person vara så duktig?

När chocken väl hade lagt sig insåg Henrik att han också ville bli personen som guidar andra genom krisen. Efter 15 år inom LSS valde Henrik att sadla om till operatör. Ett beslut han inte ångrar.

– Jag älskar mitt jobb. På SOS Alarm kommer alla mina kompetenser till användning.