
– 112-appen är en viktig kommunikationskanal vid kris. Genom appen kan information och varningar riktas till användare i specifika områden, både i Sverige och utomlands. Samarbetet med Sjöfartsverket och Svenska Livräddningssällskapet är ett ypperligt exempel på hur SOS Alarm kan stödja myndigheter och andra samhällsaktörers krisarbete, säger David Ångell, chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm.
SOS Alarms krisberedskapsförmåga
SOS Alarms förmåga att upprätta och dela lägesbilder är unik. Som första aktör i larmkedjan får vi information om kriser i ett tidigt skede och har även statens uppdrag att hantera Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, bevaka Sverige och omvärlden och ge information om befarade eller faktiska händelser, olyckor och kriser till Regeringskansliet, beredskapsmyndigheter och andra centrala samhälls- och räddningsaktörer. Krisberedskapsförmågan innebär att vi på ett effektivt sätt kan varna och informera allmänheten vid allvarliga händelser.
112-appen, med sina 1,6 miljoner aktiva användare, är en viktig kommunikationskanal för att nå ut med VMA och annan viktig kris- och samhällsinformation till allmänheten.
Ny information om nödställd person i vatten
Nu kompletteras 112-appen med information om nödställd person i vatten. Genom en notis kan personer i närheten uppmärksammas och hjälpa till. Snabba insatser från människor i närheten kan vara livsavgörande när räddningsresurserna ibland befinner är långt borta, vilket inte är ovanligt ute på havet.
Pilotprojektet omfattar statligt vatten, det vill säga våra hav, Vänern, Vättern och Mälaren, och pågår hela sommaren.
Ladda ner 112-appen
112-appen ger trygghet till dig som bor eller vistas i Sverige. Ladda ner appen till din mobil på App Store eller Google Play.