Toppbetyg för SOS Alarm enligt MSB:s granskning

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) granskar årligen hur väl SOS Alarm lever upp till sitt avtal med staten – och i tillsynsrapporten för 2024 får SOS Alarm ett toppbetyg inom nästan alla områden.

SOS-operatör tittar på datorskärm

Varje år genomför MSB tillsyn och kontroll för att säkerställa att uppdragen inom alarmeringsavtalet fungerar som de ska. Det inkluderar tjänster som 112, Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) och krisberedskap.

Förbättrade svarstider

Årets rapport visar att alla mål uppfylls – utom ett: uppbyggnaden av höjd beredskap. Det är en utmaning som delas av hela samhället, där ledtiderna för att stärka förmågan är relativt långa.

Svarstiderna på nödnumret 112 har förbättrats kraftigt – från 25,6 sekunder 2022 till 6,6 sekunder i genomsnitt under 2024. Det innebär att målet från staten om åtta sekunder har uppnåtts varje månad under året. Även tiden till identifierat hjälpbehov har förbättrats till ett årsgenomsnitt på 14,3 sekunder – under målet på 18 sekunder.

Fortsatt fokus på beredskap

– Vi är stolta över den positiva utvecklingen vi ser i årets rapport. Det är ett resultat av våra medarbetares engagemang och vårt gemensamma fokus på kvalitet och tillgänglighet i 112-tjänsten. Samtidigt är vi ödmjuka inför de utmaningar som återstår, särskilt när det gäller vår förmåga att rusta upp beredskapen i en orolig tid, säger Madeleine Raukas, vd för SOS Alarm.

MSB:s granskning bygger på möten med SOS Alarm, deltagande i 112-rådet samt granskning av SOS Alarms verksamhetsrapport för 2024.

Läs mer om vårt uppdrag hos MSB.