Stäng
Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering och readspeaker (lyssna). Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Ok
Cookie-inställningar

Den här webbplatsen använder cookies (kakor) för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Vissa cookies är helt nödvändiga för att webbsidan ska fungera och är därför alltid aktiverade. I övrigt kan du själv välja vilka cookies du vill godkänna, för funktionalitet, statistik och marknadsföring. Vi behöver ditt samtycke till att spara cookies och data om ditt besök.

Välj vilka cookies du ger oss samtycke till genom att klicka på de kategorier som finns nedan och spara genom att klicka på "Godkänn utvalda". Vill du läsa mer om dessa klicka på "Visa detaljer".
Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke eller ändra dina inställningar genom att klicka på cookie-inställningar, längst ner i sidofoten.

Du kan alltid läsa hur vi använder kakorna

detaljer
Nödvändiga cookies (8)

Dessa cookies är nödvändiga för grundläggande funktionallitet, som t ex sidnavigering. Utan dessa cookies kommer denna webbplats inte fungera. Dessa är obligatoriska och går ej att välja bort.

Namn ARRAffinity
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ARRAffinitySameSite
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ai_session
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn ai_user
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 1 år
Typ Förstapartscookie
Namn ASP.NET_SessionId
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ConsentSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 1 mån
Typ Förstapartscookie
Namn _rspkrLoadCore
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör Sessionscookie
Typ Förstapartscookie
Namn ReadSpeakerSettings
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 124 timmar
Typ Förstapartscookie
Statistik (4)

Dessa samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, var besökaren har kommit från, och totalt antal besök. Vi använder informationen för att förbättra prestandan och innehållet på vår hemsida, genom att få veta vilka sidor som är mest och minst populära och se hur besökare flyttar runt på webbplatsen och kunna skapa en bättre användarupplevelse. Om du godkänner dessa cookies kan det innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn _pk_cvar*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 30 minuter
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_id*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 13 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ref*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 6 månader
Typ Förstapartscookie
Namn _pk_ses*
Utfärdare www.sosalarm.se
Ändamål
Upphör 30 min
Typ Förstapartscookie
Marknadsföring (4)

Kakor för marknadsföring gör det möjligt att ge dig en mer personlig upplevelse och spåra besök gränsöverskridande mellan webbplatser. De kan användas för att visa innehåll i sociala medier, till exempel LinkedIn, och visa dig relevanta annonser på andra webbplatser. Det kan även innebära att viss data delas med de externa plattformsleverantörerna, inklusive vilken URL du har besökt, IP-adress och viss teknisk information.

Namn 79f08280-5c63-4331-b04d-fb6f39afda51
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Tredje part
Namn 319af4c0-e197-4de9-8a9b-fe98c8a2ca04
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Tredje part
Namn msd365mkttr
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Beteendespårning
Upphör 2 år
Typ Första part
Namn msd365mkttrs
Utfärdare Microsoft Dynamics Marketing
Ändamål Sessionsspårning
Upphör Session
Typ Första part

SOS Alarm sammanfattar det gångna 112-året i Sverige

SOS Alarm hanterade förra året 4,1 miljoner samtal till Sveriges nödnummer 112. Det är fler samtal än någonsin och samtidigt har svarstiderna minskat med 57 procent. I den årliga verksamhetsrapporten ”112 i Sverige” tar SOS Alarm tempen på svensk trygghet och delar nyckelinsikter om läget på 112.

112-rapport-operatör-som-svarar-på-112
Operatör hos SOS Alarm som svarar på samtal till 112

Krig i vårt närområde, eskalerande gängkonflikter, översvämningar och extremväder är några exempel på de händelser som berörde 112-verksamheten under 2023.

Samtidigt som trycket har varit högre än någonsin, har SOS Alarm genomfört ett omfattande förändringsarbete som givit kraftigt förbättrade svarstider. Bolaget ligger sedan september 2023 under det nationella målet på 8 sekunder i svarstid och har idag rekordhög medarbetarstolthet (97 procent).

Bland mycket annat, så innehåller den bifogade rapporten information om:

57 procent snabbare svarstider trots rekordmånga 112-anrop

Svarstiderna har minskat avsevärt under 2023, trots att antalet samtal som ringts in till 112 varit rekordhögt. SOS Alarm betraktar detta som ett nytt högt normalläge för Sveriges nödnummer 112.

- Vi ser att fler och fler söker vår hjälp i takt med att samhället förändras, samtidigt som förutsättningarna för att ge hjälp blir mer komplexa. För oss betyder det att vår främsta prioritet under 2023 har varit att minska svarstiderna, stärka redundansen och förbättra arbetssituationen för våra anställda, berättar Madeleine Raukas, VD SOS Alarm.

1,3 miljoner felringningar till 112

Under 2023 inkom 4,1 miljoner samtal till 112. Av dessa var drygt 1,3 miljoner samtal där det inte existerade något riktigt hjälpbehov. Ytterligare halv miljon samtal inkom i form av fickringningar, automatuppringande teknik (t ex mobiltelefoner) eller andra typer av anrop där inringaren själv lagt på innan samtal påbörjats.

- Felringningar till det nationella nödnumret är tyvärr ett växande problem. Då alla inkommande samtal hamnar i samma telefonkö, ligger det i allas intresse att 112 bara används vid nödsituationer då det är akut fara för liv, egendom eller miljö, förklarar Madeleine Raukas.

Efterfrågan på händelseinformation ökade via 112, men inte 113 13

Otryggheten och en växande gängbrottslighet har bidragit till att fler ringer 112 för att nå polisen, men även för att få information om pågående händelser, exempelvis skjutning, explosion eller annat våld. Utvecklingen ser liknande ut på SOS Alarms hemsida.

Antalet samtal till det nationella informationsnumret 113 13 sjönk däremot med 94 procent jämfört med 2022. Samtalen till 113 13, som ökade under pandemin, har nu därmed återgått till pre-pandemiska nivåer.

Fler tolkar i 112-samtalen - rekordmånga språk

Under helåret 2023 tolkades 10 procent fler samtal än året innan, totalt rör det sig om 14 211 samtal. För att stötta både SOS-operatörer och inringare erbjuder SOS Alarm tolkning på 200 språk. Under året 2023 tolkades samtal på totalt 80 olika språk, vilket är ett rekord.

Vanligast är att inringare har begärt tolk på arabiska (4522 st), polska (1420 st), ryska (1324 st), somaliska (706 st) och persiska (680 st). Samtidigt som kriget i Ukraina har fortsatt under 2023 har även antalet tolkade samtal på ukrainska ökat med över 23 procent, till totalt 572 samtal under helåret.

De ukrainska samtalen, kombinerat med det stora antalet tolksamtal på ryska och polska, ger en fingervisning om hur omvärldsförändringarna i vårt närområde även påverkar SOS Alarm.

Fakta: 

Om rapporten ”112 i Sverige”:

Verksamhetsrapport som årligen lämnas till Regeringskansliet i början av mars. I rapporten återfinns nyckelhändelser och SOS-unika data om det nationella nödnumret, VMA, 113 13, Rakel och flera andra samhällskritiska funktioner som SOS Alarm ansvarar för.

SOS-rekord under 2023:

  • 4,1 miljoner anrop till det nationella nödnumret 112.
  • SOS tolkade samtal på totalt 80 olika språk, utöver svenska, på 112 och 113 13.
  • Rekordhög medarbetarnöjdhet (eNPS +38) och medarbetarstolthet (97 procent).
  • Stor rekryteringssatsning med 350 nya medarbetare under 2023.

Årsförändringarna på 112:

  • 57 procent snabbare svarstider på 112.
  • 11 procent fler besvarade 112-samtal.
  • 36 procent av 112-samtalen saknade hjälpbehov.
  • 12 procent fler 112-samtal med hjälpbehov från räddningstjänsten.
  • 148 645 räddningsärenden.
  • 1 procent fler 112-samtal med hjälpbehov från vården.
  • 1 000 891 vårdärenden.
  • 3,8 procent fler 112-samtal vidarekopplades till polisen.
  • 10 procent fler tolkade samtal till 112 och 113 13.
  • 94 procent färre samtal till det nationella informationsnumret 113 13.

Ring rätt:

  • 112 – vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.
  • 113 13 – för att få eller lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.
  • 114 14 – för kontakt med polisen gällande anmälan, tips och upplysningar.
  • 1177 – för rådgivning av sjuksköterska och hänvisning inom vården vid sjukdom.

För mer information, vänligen besök www.sosalarm.se eller kontakta SOS Alarms pressjour.

Kontakter

Dokument

Länkar

Bilder