Under året kommer SOS Alarm att fortsätta jobba med förbättringar inom informationshantering. Något som ligger i linje med det pågående arbetet med civil beredskap och krisberedskap. Det handlar både om att sprida information på ett säkert och transparent sätt till allmänhet samt samarbetspartner för kännedom och att sprida information från andra aktörer som leder till vidare åtgärd. Givet omvärldsläget finns en ökad efterfrågan på effektiva kommunikationsmetoder, lägesbildsgenerering och prediktiva analyser.
– I nära dialog med kunder avser vi till exempel att bygga en ny teknisk plattform för appen SOS.nu, där vi ger en lägesbild om vad som händer i samhället i realtid. Appen kommer att uppgraderas för att bli mer stabil och tillförlitlig, säger David Ångell, chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm.
Hjälper andra aktörer att nå ut
En stor del av verksamheten går ut på att samverka med andra aktörer – såväl statliga som regionala, kommunala och privata – i syfte att främja trygghet och öka den kollektiva medvetenheten att varje person kan göra skillnad.
– Vi tillgängliggör våra tjänster i robust och skyddad teknik för våra samarbetspartner. Ett exempel är hur vi tillsammans med Svenska rådet för hjärt-lungräddning har hjälpt till att sprida kunskap om HLR genom 112-appen där vi i dag har nästan 1,1 miljoner aktiva användare, säger David Ångell.
HLR-rådet har tagit fram en interaktiv digital utbildning i hjärt-lungräddning och när SOS Alarm i höstas länkade till utbildningen i 112-appen gav det ett enormt genomslag.
– Ganska snabbt hade 6 740 personer gått in via appen och genomfört utbildningen. Av alla som gjort utbildningen kommer 78 procent från appen. Så genom vår teknik och kommunikation har vi varit med och bidragit till att skapa många kunniga hjärt-lungräddare, säger David Ångell.
Ett annat område SOS Alarm kommer att fortsätta jobba med under året är förmågan att larma ut resurser. Det handlar om allt från polis, ambulans och räddningstjänst till resurser inom kommunen och civila personer, till exempel sms-livräddare eller personer som kan stötta upp i samband med räddningsinsatser.
– Om det är en räddningsinsats där civil hjälp ska kallas in, till exempel vid bränder utomhus eller i bostäder, kan den kommunala räddningstjänsten bestämma vem vi ska skicka larmet till. Det kan till exempel vara en semesterfirande brandman eller någon med specifik förmåga, säger David Ångell och fortsätter:
– När vi vidarebefordrar information för en åtgärd använder vi oss av appen SOS.larm, och antalet uppdrag som vi skickar ut via appen ökade med 181 procent förra året. Vi skickar dagligen ut över 400 uppdrag.
Digitaliserad tillsyn ger trygghet
Ett annat utvecklingsområde hos SOS Alarm är erbjudandet kring trygghetslarmen. Något som skapar trygghet hos den enskilda medborgaren och är i linje med omställningen till god och nära vård.
– I år kommer vi även att börja erbjuda mobila trygghetslarm. De traditionella trygghetslarmen är en dosa man har hemma, men för personer som rör sig ute är det bättre med ett mobilt larm som inte är knutet till hemadressen. Man bär larmet runt handleden och det är utrustat med mikrofon, högtalare och anger gps-plats vid larm, säger David Ångell.
SOS Alarm vill underlätta för kommunerna att vara effektiva och närvarande i vårdkedjan, och samtidigt ha resursutnyttjandet i åtanke. I år kommer mycket fokus ligga på arbetet med en digitaliserad tillsyn. I dag åker exempelvis personal inom hemtjänsten ofta hem till brukaren på natten för att se att personen mår bra och sover gott.
– Vi har tjänster som hjälper kommunerna att digitalisera detta genom bland annat sensorer och kameror. På så vis sparar man tid, resurser och minskar klimatpåverkan då färre resor genomförs – samtidigt som brukaren lugnt kan sova vidare, säger David Ångell och fortsätter:
– Framöver kommer vi att börja arbeta med automatisk videoanalys som minskar antalet tillfällen där vår personal tittar i kameran, en teknik som ökar integriteten för brukaren. Vi vill ha en tjänst som är attraktiv och effektiv för kommunen. Dessutom är det en trygghet för anhöriga när de vet att SOS Alarm har koll även under natten.