
SOS Alarm vill tillsammans med regionerna hitta de bästa samverkansformerna för en ännu effektivare larmkedja. Det är viktigt för att stötta omställningen till god och nära vård som pågår inom hälso- och sjukvården i hela Sverige. Vården ska organiseras och bedrivas med utgångspunkt från patientens förutsättningar och behov – och den ska också ske så nära patienten som möjligt.
– Därför är det extra viktigt att vi gemensamt nyttjar våra styrkor och kompetenser på ett effektivt sätt. Vi behöver stötta den här omställningen, vilket innebär att vi på SOS Alarm behöver utveckla våra arbetssätt, säger Sandra Hjerling, försäljningschef på SOS Alarm.
Regionerna har kommit olika långt i omställningsarbetet.
– Vi behöver tänka på både kostnadseffektivitet och kompetensförsörjning, och alltid utgå från patienten. När vi ser över processen tillsammans blir regionernas behov och utmaningar tydligare – och vi ser lättare hur vi kan hjälpas åt, säger Sandra Hjerling.
Ökad samverkan mellan aktörerna
Ett exempel på arbetet med ökad samverkan mellan SOS Alarm och regionerna är det pågående projektet Larmcentral i samverkan, som inleddes hösten 2022 och pågår fram till årsskiftet 2024/2025. Det är ett gemensamt projekt mellan regionerna Blekinge, Kronoberg, Kalmar och SOS Alarm i syfte att öka samverkan mellan aktörerna.
– Projektet går ut på att ta fram hur en larmcentral fungerar på bästa sätt i framtiden utifrån krav kring bland annat god och nära vård. Vi tittar på hur vi i samverkan med regionerna kan göra den inledande patientresan så bra som möjligt, säger Therese Ledel, platschef på SOS-centralen i Växjö och en av initiativtagarna till projektet. Hon tillägger:
– Vi har väldigt bra dialoger och är lösningsorienterade. Dessutom ger samarbetet en ökad förståelse för varandras verksamheter och de utmaningar som finns.
Projektet undersöker hur en larmcentral i samverkan kan byggas upp. Vilken anpassad medicinsk kompetens behövs för att patienten ska hamna på rätt vårdnivå från start? Hur kan resursfördelningen se ut för att patienten ska få anpassad medicinsk vårdresurs i rätt tid?
– SOS Alarms uppdrag är att prioritera vårdärenden och dirigera ambulansresurser. Men här kan vi hitta andra arbetssätt. I dag blir ambulanser ibland utskickade i onödan, eftersom det är de resurserna vi har att tillgå, säger Therese Ledel och fortsätter:
– Det finns lägre prioriterade ärenden, som inte är akuta, men där det finns ett vårdbehov av något slag och patienten behöver träffa någon för att bli undersökt. Då kanske det finns andra resurser som kan köra patienten till rätt vårdinstans. Om patienten till exempel behöver komma till en vårdcentral och inte till akuten kan en sjukresa vara ett bättre alternativ än en ambulans, säger Therese Ledel.
Patienten hamnar rätt från start
Hon menar att det i framtiden kan komma att behövas fler resursförmågor eller ingångar i vården, till exempel kan det bästa för patienten vara att en kommunsköterska gör den första fysiska bedömningen.
– För att patienten ska få rätt hjälp och hamna på rätt vårdnivå med rätt resurs från början behöver SOS Alarm ha ökad kännedom och kunskap om regionen, primärvården och kommunens sjukvårdsförmågor. En förutsättning för det är att vi gör det tillsammans och att vår samverkan på larmcentralen fortsätter att utvecklas ännu mer, säger Therese Ledel.
I anslutning till att projektet avslutas om knappt ett år kommer beslut att tas om hur samverkansformen ska se ut efter det.
– Då hoppas vi ha hittat ett riktigt bra gemensamt arbetssätt som vi kan införa permanent, säger Sandra Hjerling.